De gratis app Flo bepaalt op basis van je gps gegevens uit je telefoon of je netjes rijdt. Een juiste handeling levert je een groen scherm op, maar ga je bijvoorbeeld te hard door de bocht dan wordt het scherm rood en hoor je een irritant geluid. “We maken onderscheid tussen o.a. stadsverkeer en snelwegverkeer. Op basis van jouw ritten en wat je hebt uitgespookt tijdens die ritten krijg je een score, de zogenaamde Flo score. Die zegt alles over hoe je het hebt gedaan tijdens die rit. En als je veel ritjes maakt, levert dat een interessant profiel op”, aldus ‘product boss’ Andreas Willemse.

Zo interessant dat verzekeringsmaatschappij Whoosz! in zee is gegaan met Flo.”Het is een mooie validatie van dat we goed bezig zijn. Als een verzekeraar die zelf ervaring heeft met het in de markt zetten van dit soort apps voor rijstijl analyse zegt: jongens we hebben jullie app gezien. We hebben er uitgebreid mee getest en we geloven in jullie. Jullie zijn het beste dat de markt te bieden heeft. Dan weet je dat je iets goed doet.” Aantoonbaar veilige rijders kunnen tot 100 euro korting krijgen.

“Decos is een bedrijf dat technologie wil inzetten om de wereld mooier te maken ”

Flo is een interne startup van het Noordwijkse technologie bedrijf Decos. “Decos is een bedrijf dat technologie wil inzetten om de wereld mooier, schoner, beter en prettiger te maken en als daar ook nog aan verdiend kan worden is dat absoluut geen probleem, maar dat ligt aan de basis.” Aanvankelijk werd de rijstijl analyse toegevoegd aan het product Car Tracker. “Een hele interessante oplossing, maar niet schaalbaar: het moest altijd door een monteur worden ingebouwd. Dus toen was de volgende stap: kunnen we dat idee van rijstijl analyse niet behouden en naar het grote publiek brengen. We willen meer mensen aanraken: we willen iets met die wereld doen. Vanuit dat idee is Flo geboren, dus het idee om de wereld veiliger te maken door mensen beter rijgedrag te laten vertonen, ze minder hard te laten rijden.”

Waarbij het uitgangspunt is: te had rijden is gevaarlijk rijden. Een stelling die in de praktijk niet altijd op gaat. Niet alleen hangt het af van de auto waarin je rijdt, maar ook de ervaring van een chauffeur telt mee. Zo kan iemand die altijd te hard rijdt best 25 jaar schadevrij rijden. Of de deal met de verzekeraar in dat individuele geval gunstig uitpakt, valt nog maar te bezien. “Verzekeraars kijken niet naar individuele gevallen, die kijken naar grote groepen. Daar komen allerlei variabelen bij kijken. Dit is gewoon een nieuwe variabele.” Vooralsnog is het ook nog geen verplichting, dus  de schadevrije hardrijder hoeft de app niet te installeren. Het is natuurlijk de vraag of die vrijwilligheid op langere termijn stand blijft houden.

“De belangstelling voor Flo in het buitenland is groot ”

Naast het feit dat er de nodige vraagtekens te plaatsen zijn bij de stelling ‘te hard rijden is gevaarlijk rijden’ is ook de privacy een punt van zorg. Willemse denkt dat het allemaal niet zo’n vaart loopt. “Het enige wat wij doorgeven aan de verzekeraar is de Flo score aan het eind van het jaar, een vrij abstract gegeven. De verzekeraar heeft er voor gekozen, die kent ons product, die snapt precies wat er achter zit. We hebben verschillende sessie met elkaar gehad en ze hebben er het volste vertrouwen in. Ze zeggen: na een jaar waarin minimaal 2500 kilometer gereden moet worden heb je een aardig beeld van een bestuurder. Natuurlijk beschikken wij zelf wel over veel meer data, de volledige rit gegevens, die slaan we top notch beveiligd op.” Handig voor mensen die hun gereden kilometers door moeten even aan de belastingdienst. “Mensen kunnen een online profiel aanmaken en als je een aangifte met doen die data bij ons exporteren. Dat is ook weer een toepassing.”

Daarnaast wordt onderzocht in hoeverre Flo kan worden gebruikt om zogenaamde black spots op de weg te signaleren. “Als er ergens veel ongelukken gebeuren dan is het simpel: dan is er iets aan de hand. Wij kijken nu of we die ongevallen-data kunnen correleren met onze data. En of daaruit blijkt dat het een gevaarlijke verkeerssituatie betreft.” Een toepassing waar veel interesse voor lijkt te bestaat bij gemeenten en Rijkswaterstaat. Ook de integratie van andere data, zoals bijvoorbeeld het weer, staat hoog op de prioriteitenlijst. Kortom Flo is nog niet uit ontwikkeld en het businessmodel is ook nog niet 100% uit gekristalliseerd. En ondertussen lonkt het buitenland. “We hebben contacten gelegd  met verzekeraars en aanverwanten in het buitenland en de belangstelling is heel groot. Er is direct interesse en we kunnen meteen aanschuiven. Dat maakt het wel heel gaaf, want als dit product in Nederland slaagt dan kunnen we het wereldwijd tot een succes maken.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.nl