Veranderingen binnen de zorg gaan langzaam. Artsen hebben het druk en zitten over het algemeen niet te wachten op zaken die in eerste instantie veel tijd lijken te gaan kosten. Toch heeft Godfried Bogaerts, CEO en founder van BeterDichtbij, in de half jaar tijd dat zijn bedrijf up and running is een aantal zorgpartijen bereid gevonden gebruik te maken van zijn dienst. BeterDichtbij biedt patiënten de mogelijkheid om hun arts een bericht te sturen. De zorginstelling kan die vervolgens middels een schriftelijk bericht afhandelen. Het klinkt eenvoudig, maar heeft toch de nodige voeten in de aarde.

Het grootste struikelblok is het systeem veranderen. Ziekenhuizen zijn ingericht op het maken van afspraken, waarna een fysieke ontmoeting volgt. Daarvoor of daarna ongepland vragen stellen zit niet in het systeem. BeterDichtbij biedt die mogelijkheid wel. “Wij zijn niet de eerste die dit proberen. Er zijn al veel messenger apps in de zorg, maar veel proberen het van binnenuit. Dat is moeilijk omdat er eigenlijk geen noodzaak is vanuit de zorg. Als zij de deur open doen zit de wachtkamer altijd vol. Zelfs als ze hun werk slecht doen. Dus de behoefte zit veel meer bij de mensen die in de wachtkamer zitten, dan in de zorg zelf. Daarom beginnen wij ook bij de gebruiker. Die willen het ook. Zodanig zelfs dat ze voor een arts gaan kiezen die eraan meedoet.”

“Onze pay-off is de kracht van de relatie”

De app biedt zorgverleners meer ruimte dan telefonisch advies. “Telefonie is synchroon: er moet altijd iemand beschikbaar zijn. De a-synchrone factor van ons platform geeft aan de organisatiekant zoveel meer ruimte dan bellen. Onze pay-off is de kracht van de relatie. En of dan letterlijk de orthopeed die je geopereerd heeft of de assistenten waar hij verantwoordelijk voor is antwoorden, dat zal je minder uitmaken. En als je echt de orthopeed moet spreken dan zal dat worden doorgegeven en gaat hij jou antwoorden. Veel artsen zeggen ook: ik wil niet dat het gekoppeld wordt aan de poli, ik antwoord zelf. En daar ruimen ze tijd voor in. Dat is wel arbeidsintensief, maar die vinden het zo leuk omdat ze zien wat het doet.”

Bogaerts verwacht dat de app uiteindelijk ook juist tijd gaat besparen. “We zijn in een aantal ziekenhuizen nu in gebruik, er komen er steeds meer bij dus we bouwen snel data op. We hebben nu een externe partij gevraagd om er een onderzoek naar te doen, maar dat is nog niet afgerond. Wat we denken te zien is dat de contactfrequentie omhoog gaat, maar de opgetelde duur dat de zorgverlener ermee bezig is minder is dan de opgetelde tijd van twee keer aan tafel een fysiek of telefonisch gesprek. Het aantal telefoontjes neemt ook af. Wat je ziet is dat mensen bellen met een arts of de assistent en op het moment dat ze ophangen zijn ze vergeten wat er exact werd gezegd dus dan bellen ze weer terug. Bij ons kunnen ze het teruglezen en als er meer vragen zijn dan typ je die. Ze hoeven niet realtime beantwoord te worden dus die arts kan in één keer antwoorden op alle vragen tegelijk.”

“Mensen actiever betrekken bij hun eigen zorg”

De contact app is wat Bogaerts betreft pas het begin van zijn missie. Wat hem betreft moeten mensen veel meer inzicht krijgen in alle gegevens omtrent hun eigen gezondheid. “Iemand heeft contact met zijn zorgverlener. Krijgt makkelijk antwoord. Heeft een overzicht van welke medicijnen hij gebruikt. Kent ook zijn eigen allergieën. Krijgt netjes bericht van de  apotheek wanneer de medicijnen aanwezig zijn en als ze opgehaald worden wordt dat bijgeschreven. Op die manier ga je er naartoe dat mensen actiever betrokken worden bij hun eigen zorg. Van onze auto weten we alles, maar het is heel moeilijk om mensen voordat ze ziek zijn voor hun eigen gezondheid te interesseren en motiveren.” Inzicht en betrokkenheid kan mogelijk leiden tot kostenverlaging.

Bogaerts was voor BeterDichtbij één van de oprichters van de digitale dienstverlener Mirabeau. Na veel projecten in opdracht van anderen jeukten zijn handen om zelf iets neer te zetten. “Mijn moeder was vroeger verpleegkundige en werd aan het eind van haar leven zelf langdurig ziek. Ze had vaak kleine vragen en durfde geen contact op te nemen. Als ze het dan toch deed dan gaf haar dat heel veel energie. Dat heeft me aan het denken gezet. Er gebeurt zoveel goeds binnen die grote betonnen gebouwen, hoe krijgen we dat meer verbonden met de buitenwereld. Het Ministerie van Volksgezondheid wil de zorgvraag omlaag brengen, want het wordt te duur en we zijn vaker ziek. Ze zeggen het ook echt letterlijk: de zorgvraag moet omlaag. Dat is vreemd, omdat er wel een menselijke behoefte is. Dus als je het omlaag duwt zal het ergens anders omhoog gaan. Mensen zoeken zekerheid, hebben informatiebehoeften, zijn mondiger dan 20 jaar geleden. Dus je moet het niet wegduwen, maar je moet het slimmer organiseren.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.