Renato Valdés Olmos is blij dat hij even zit. De afgelopen tijd is er hard gewerkt voor de launch van Human 2.0. Grootste verbeteringen: de accuratie waarmee  bewegingen worden gemeten en de hoeveelheid batterijkracht die dat kost. Voor wie het niet weet: Human is een iPhone-app die je stimuleert om dagelijks minimaal 30 minuten te bewegen. De app, die je de hele dag aan moet laten staan, registreert je bewegingen en spoort je aan om de dagelijkse 30 minuten beweging te halen. Dat vrat in het verleden batterijstroom, maar dat euvel is nu dus verholpen. “We zijn nu echt op een punt waarop we zeggen: nu zijn we klaar voor de volgende stap.”

Wat die stap precies is, daar blijft  Valdés Olmos op de vlakte over. Duidelijk wordt dat er naast de ‘daily 30’ meer challenges zullen komen. Verder moet de gebruikersgroep langzaam maar zeker worden uitgebreid. Versie 1 werd door 180.000 mensen gedownload, versie 2 in de eerste week direct 100.000 keer. Dankzij veel aandacht in de pers. En daar moet Human het voor een belangrijk deel van hebben. De app kent tot op heden geen sociale features en mist dus een mogelijk viraal effect via de sociale netwerken.

“ Human wil mensen gezonder en gelukkiger maken doordat ze meer gaan bewegen ”

Een weloverwogen keus. “Als wij iets implementeren moet het aan één randvoorwaarde voldoen en dat is mensen gezonder en gelukkiger maken doordat ze meer gaan bewegen. Dus we zijn heel erg aan het kijken naar de manier waarop jouw netwerk kan bijdragen om je meer te laten bewegen. Daar zit de kern van hoe wij Human zien evalueren de komende tijd. In plaats van sociale features implementeren om zoveel mogelijk downloads te krijgen in zo kort mogelijke tijd.” Klinkt prachtig, maar een klein jaar terug zei Valdés Olmos nog de grootste health database van de wereld te willen worden. “We willen evengoed nog de Facebook voor health worden, maar dat is een ‘farfetched’ lange termijn plan. Tot we daar zijn moeten we eerst aantonen dat we mensen gezonder maken.”

En dat blijkt werkelijk te lukken. De resultaten van de 14 miljoen activiteiten die inmiddels zijn getrackt laten zien dat ‘de daily 30’ werkt. “Mensen die Human hebben gedownload, die bewegen na zes weken gewoon 40% meer dan ze eerst bewogen. Dat zijn misschien 9 a 10 minuten per dag, maar het is wel een consequente gedragsverandering.” Een fantastische prestatie, weet Valdés Olmos ook uit eigen ervaring. “Ik was vroeger echt superdik en dan is het heel moeilijk om te beginnen. Je voelt je ongezond en je vindt het niet leuk om te bewegen.” Daarin onderscheidt Human zich ook van veel andere healthtrackers. Die focussen slechts op het loggen van gegevens. Human wil die techniek gebruiken om mensen daadwerkelijk te motiveren meer te bewegen.

“ Een businessmodel verandert de hele kern van je bedrijf”

Human werkt op dit moment deels vanuit Nederland, deels vanuit Amerika. Het bedrijf heeft  de steun van een groepje prominente investeerders. Die krijgen eens in de twee tot vier weken een email met daarin een heel transparant overzicht van de punten waarbij hulp nodig is, een update van het product en de directe toekomstplannen. Duidelijk is dat tot op heden gebruikers acquisitie voor een keihard businessmodel gaat. “We hebben wel  ideeën over hoe we hele interessant omzet kunnen draaien, maar het probleem is dat zodra jij een businessmodel implementeert dan gaat de hele kern van je bedrijf veranderen. In plaats van dat je focust op het bieden van de beste gebruikerservaring, ga je je als team focussen op euro’s of dollars. Dat moment, en daar zijn we gewoon eerlijk over, dat willen we zo lang mogelijk uitstellen.”

Wat dus niet betekent dat er nooit over wordt nagedacht. De verzamelde data verkopen aan verzekeraars, lijkt voor de hand te liggen. Maar daar lijkt Valdés Olmos weinig voor te voelen. “Wij hebben altijd gezegd: alle data zijn van de gebruikers en wij zullen nooit data verkopen zonder directe toestemming van de gebruiker. Daar houden we aan vast.” Hij voelt meer voor een toekomst waarin de gebruiker betaalt. “Een product zo goed dat je er geld voor over hebt.” Daarnaast worden in-app purchases of betaalde extra challenges overwogen. Voorlopig gewoon op de telefoon en niet op een speciaal ontworpen apparaat waar nog veel meer mee kan worden gemeten. “Voor het  mainstream publiek is een wearable tracker toch nog een gadget. Het is freaky en een beetje grappig. Mensen hebben niet dezelfde relatie met een Fitbit als met hun telefoon.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.