Wiebe de Jager werkt bij klassieke uitgeverij Eburon, een relatief kleine maar innovatieve onderneming die een link legt tussen het publiek van nu en de technologie van de toekomst. Hoe? Dat vertelt De Jager in gesprek met Erwin Blom en Roeland Stekelenburg voor Top Names.

Turbulente tijden

Allereerst is Eburon een uitgeverij die ervoor kiest actief te reageren op de veranderingen waar ze in de huidige turbulente tijden mee geconfronteerd wordt. Dat betekent dat Eburon niet in de weerstand schiet tegen de ontwikkelingen. Want je product beveiligen en je afhouden van technologie pakt zelden goed uit. Wat dat betreft kan de uitgeverswereld leren van de muziekindustrie.

Eburon beweegt mee met de ontwikkelingen door zich af te vragen wat het publiek van vandaag wil: gemakkelijke, goedkope digitale boeken die overal te lezen zijn. Ze absorbeert deze wensen, stelt zich op als ‘informatiemakelaar’ en maakt e-boeken die ze voor een paar euro, onbeveiligd verkoopt. Terwijl e-boeken doorgaans beveiligd verkocht worden, en voor 80% van de prijs van een papieren boek.

Hoewel de verschuiving naar digitale boeken voor schrijvers waarschijnlijk voordelig uit gaat pakken, zijn de perspectieven voor uitgeverijen minder gunstig. Dit is op Eburon niet van toepassing, zegt De Jager. Dat komt door de manier waarop ze meebeweegt met het publiek maar ook omdat zij boeken uitgeeft voor een specifieke doelgroep, boeken waar die doelgroep naar op zoek gaat. Dat sluit goed aan bij digitale boeken, waar mensen ook vaak naar zoeken of aanbevolen krijgen.

De rol van de uitgever in de toekomst

Met de intrede van het digitale tijdperk is de drempel om boeken te gaan schrijven en publiceren verlaagd. Dit zorgt voor steeds meer boeken die niet in grote getale gelezen worden, steeds minder ‘pareltjes’ én een groeiend aandachtsprobleem bij het publiek. Hier ligt een rol voor de uitgever weggelegd: informatie aggregeren en op basis hiervan het publiek door de informatie gidsen.

Dit is precies wat De Jager doet met Elinea, een eigen initiatief dat een nieuwe groep lezers combineert met ontrafelde content uit kranten en magazines. Hiervoor vraagt De Jager verschillende uitgevers of ze hun content als digitaal informatiekanaal mogen aanbieden, trekt meerdere van deze informatiekanalen bij elkaar – denk aan stukjes kranten, magazines, columns en cartoons– en bundelt ze. Lezers kunnen zich abonneren op kanalen die hen interesseren en zo een krant of magazine op maat maken die ze op hun tablet of smartphone kunnen lezen.

Op de vraag of hier markt voor is antwoordt De Jager positief: “Een abonnement op het kanaal ‘NRC buitenlands nieuws’ kost €3,50 per maand en kent al enkele honderden abonnees.”

Op het moment lopen gratis en betaalde content op Elinea nog door elkaar. De volgende stap wordt een all you can read-model, waarbij mensen zich voor een standaard bedrag abonneren op content. Dat bedrag wordt verdeeld tussen de partijen die de betreffende content aanleveren. Maar zover is het nog niet. Mensen hechten nog aan fysieke boekenwinkels waar ze doorheen kunnen struinen en zich laten verrassen, een element dat nog niet goed naar online omgevingen vertaald is.

In de tussentijd zijn de tips van De Jager: aan kennis over video, geluid en online marketing werken en je blijven afvragen of de kennis die je bezit nog volstaat.