Nederland produceert jaarlijks zo’n 120.000 ton koffiedrab. Het merendeel daarvan wordt op dit moment verbrand, maar je zou het ook goed kunnen gebruiken om nieuwe producten mee te maken CaffeInk heeft aangetoond dat het kan. “Wij halen olie en kleurstoffen uit koffiedrab. Je begint met koffiedik. Dat drogen we en dan halen we er olie uit, die ruikt naar koffie. Het is donkerder dan olijfolie. Het is goed toe te passen in cosmetica en zeep. En dan heb je nog de kleurstoffen”, aldus co-founder Eline Leising.

Het idee ontstond vijf jaar jaar geleden tijdens een summerschool die als doel had studenten te laten nadenken over duurzaamheid en ondernemen. “De cursus duurde vijf weken, dat was echt intens. Met een team ga je een idee uitwerken. We hebben het gepitcht en we wonnen de prijs: voor de beste pitch en het beste idee.” Vijf jaar jaar verder is het idee verder uitgewerkt. Dankzij een ton subsidie van de Provincie Noord-Holland zijn veel testen gedaan waaruit blijkt dat het ook in praktijk kan werken.

“voldoende flexibiliteit om levensvatbaar te worden”

De uitwerking valt of staat met koffiedrab. Dat is via drie kanalen te krijgen. De grote Nederlandse koffieproducenten die bij het maken van oploskoffie grote hoeveelheden drab produceren. Daarnaast heb je grote bedrijven en kantoren die ook veel afval hebben. Tot slot heb je de individuele koffiezaken. CafeInk richt zich in eerste instantie op de eerste twee partijen. “We hebben ook testen gedaan met de cups maar dat is ingewikkeld omdat die vaak zo lang liggen dat het gaat schimmelen. Dus wij hebben liever filterkoffie of koffie uit van die mooie espresso apparaten. De manier maakt niet heel veel uit, maar we moeten de drab gewoon vrij snel hebben.”

De olie die eruit gehaald kan worden is een waardevol product. De kleurstoffen zijn ook  mooi, maar het zal lastig zijn om de conservatieve verfmarkt binnen de dringen. “We weten zeker dat de olie een grote marktwaarde heeft. Wat betreft de kleurstoffen hangt het af van met welke partij je werkt. De grote corporates daar gaan we sowieso niet zo makkelijk tussenkomen. Maar er zijn ook kleinere bedrijfjes die heel graag willen verduurzamen en nu al naar ons toekomen: kunnen we al afnemen?” Om de textielmarkt de waarde van de verf te laten inzien heeft CafeInk diverse stalen gemaakt. “Het gaat natuurlijk altijd om bruine kleuren in verschillende gradaties. De textielwereld staat onder druk: fast fashion kan feitelijk niet meer. En bij kleuring komt ook veel chemicaliën en troep kijken. Doordat wij drie stromen hebben: olie, kleurstoffen en het residu denken we dat we voldoende flexibiliteit hebben om levensvatbaar te worden. ”

“Enorme markt ”

Leising is ervan overtuigd dat het idee voldoende potentie heeft om ook internationaal uit te rollen. In heel Europa, maar met name Scandinavië wordt veel koffie gedronken. Daar denkt men ook goed na over duurzaamheid. “Koffie is de meest gedronken drank ter wereld. Het is de op één na meest verhandelde grondstof te wereld. Olie is nummer 1, maar daarna komt koffie. Dat betekent dat er wereldwijd heel veel koffie wordt gedronken, uiteraard op heel veel verschillende manieren, maar het koffiedik heb je overal. Wij hebben berekent dat er per dag aan gewicht 3 Eiffeltorens aan koffiedik wordt geproduceerd. Dus die markt is enorm. Het circulaire concept is nog  jong en we gaan het zeker verder uitbreiden. De rest van Europa, met name de noordelijke landen, zijn zeker interessant.”

Om verdere stappen te kunnen zetten is meer geld nodig. Op dit moment lopen diverse subsidieaanvragen. Er is zeker drie ton nodig om de demo verder te ontwikkelen. Meer geld om ook salarissen te kunnen betalen is noodzakelijk. “Over een jaar hebben we in ieder geval een mooie demo proceslijn waar we dus een aantal installaties hebben waarmee we grondstoffen uit koffiedik kunnen winnen. De koffiemarkt die vindt ons. Daar zie ik geen problemen, maar met de afzet daar zijn we nu vol mee bezig. Dat is cruciaal. Er zijn daar verschillende spelers, we willen met de frontrunners mee aan de slag. Het zou mooi zijn wanneer dat volgend jaar al het geval is. Mooie partnerships hebben. Er staat dan in ieder geval een koffiefabriekje maar over een jaar of vijf moet er echt een fabriek staan. Een bio raffinaderij voor koffie. Dat is echt onze droom.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar.

Vind je het waardevol wat we doen? Steun ons door FMT Member te worden!