Een bedrijf op zoek naar een locatie voor een teambuilding dag moest vroeger veel tijd steken in rondbellen om verschillende offertes op te vragen. Sinds 2007 bestaat Meetingselect. Een platform dat het plannen van een meeting digitaliseert. “Wij zijn al heel lang bezig om die traditionele wereld te transformeren naar een online omgeving”, aldus co-founder Anouk Roohé. Met steeds meer succes. Wat zich vorig jaar vertaalde naar het ophalen van een investering van 2 miljoen.

Meetingselect heeft zich in eerste instantie vooral gericht op grote corporate bedrijven. “Zo zijn we met directe sales heel erg groot geworden. Veel ging ook via word of mouth. Het is echt een business to business product, je moet een zakelijke bijeenkomst hebben.”

Het platform is in de loop van de tijd meermalen opnieuw ontwikkeld. “We hebben altijd heel goed naar onze klanten geluisterd en ontwikkelen heel erg door op basis van hun wensen. Wij bieden techniek, maar ook service. Dat wordt vaak als erg plezierig ervaren. Wij bieden een goede on-boarding aan, met service.”

Roohé en haar mede oprichter Judith Huisman, hebben beiden de hotelschool doorlopen, waardoor zij de wereld van hotels en events goed kennen én in hun vezels gewend zijn om te denken in het belang van de klant.

“Een vloedgolf van annuleringen ”

Natuurlijk werd ook Meetingselect hard getroffen door corona. “Wij hebben echt een vloedgolf van annuleringen binnen gekregen afgelopen jaar. We hebben ons herpakt en proberen dingen te verplaatsen. Veel proactief contact gehad naar klanten toe. En we zijn snel zijn gaan nadenken: als er nog wel vergaderd wordt wat is er dan belangrijk? Dat was de anderhalve meter. Binnen ons platform hebben we een algoritme geschreven dat kan uitrekenen hoeveel mensen je in een bepaalde opstelling kwijt kunt. Stel de zaal is zoveel vierkante meter en je kiest voor een schoolopstelling: hoeveel mensen kun je dan kwijt? Het systeem herkent ook afwijkende regelgeving uit andere landen, zoals bijvoorbeeld 2 meter afstand.”

Aanvankelijk werkte Meetingselect met externe programmeurs. Inmiddels heeft het bedrijf ook deels een eigen technische afdeling. “We hebben mensen in dienst en een deel werkt buiten de deur, waardoor we heel makkelijk kunnen op-, en afschalen.”

Het doel is met name opschalen. Ook in het buitenland. “We hebben in augustus een bedrijf overgenomen in Duitsland. We zagen direct grote cultuurverschillen, waar we echt wel onze weg in hebben moeten vinden. We werken samen met mensen in Duitsland die daar werken en wonen. Het werkt niet om het vanuit Nederland te doen. Hetzelfde geldt voor België. Daar zitten nu ook een aantal collega’s. Het platform is hetzelfde, maar de service die wij bieden bieden we lokaal aan. Je kunt heel veel doen vanaf Amsterdam, maar het is zeker belangrijk met het oog op cultuurverschillen dat lokaal contact mogelijk is.”

“Hollen of stilstaan ”

Dat Meetingselect zelfs in tijden van corona 2 miljoen wist binnen te slepen is een blijk van veel vertrouwen. De tekenen zijn dan ook goed. Ondanks het feit dat veel meetings niet door gaan, wist Meetingselect veel nieuwe contacten af te sluiten. “We hebben echt hele zware tijden gehad. Toen investeeerder Nimbus instapte kregen we weer wat meer ruimte en konden we door. Tussen de eerste en de tweede golf kregen wij zoveel aanvragen binnen: meer dan voor corona. Dat heeft ons het gevoel gegegeven dat het wel goed komt straks. Nu ligt het weer helemaal stil. Het is hollen of stilstaan, maar ik ga ervan uit dat we straks weer door kunnen gaan waar we gebleven zijn.”

Roohé is niet naief. Ze snapt ook wel dat dingen zullen veranderen. “Tuurlijk er gaan heel veel dingen veranderen. Er zijn een aantal dingen die natuurlijk heel makkelijk online kunnen, zeker 1 op 1 gesprekken of in kleine groepjes. Maar zodra er connectie gemaakt moet worden of er teambuilding plaats moet vinden dan werkt online vaak niet echt goed. Lange sessies zijn zwaar. Ik denk dat er een gezonde mix komt.”

Aan het team zal het niet liggen. De ambities zijn hoog. “We zijn echt super ambitieus, dat zijn we altijd geweest. We hebben een visie en een stip op de horizon. Wij moeten gewoon supersnel gaan schalen en al die corporate klanten die we nu in Nederland, Duitsland en België ook in de rest van de wereld gaan bedienen. Daar hebben we geld en het einde van corona voor nodig. Maar we zijn hier nog lang niet klaar mee.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar.

Vind je het waardevol wat we doen? Steun ons door FMT Member te worden!