Het vinden van het juiste personeel kan een tijdrovende en frustrerende klus zijn. Wonderkind heeft software gebouwd waarmee je dat proces voor een groot deel automatiseert. Die software wordt ingezet op kanalen die traditioneel niet voor recruitment zijn bedoeld, denk aan Facebook of Google, waarbij targeting op basis van profielen van gebruikers van die sites een belangrijke rol speelt. “De creatie van de  advertenties, de distributie en de optimalisatie is geautomatiseerd. De computer bepaalt zelf wanneer, waar en hoe die gaat adverteren om zo de ideale kandidaat te vinden tegen zo weinig mogelijk geld”, aldus Lars Wetemans, CEO bij Wonderkind.

Het blijkt een gat in de markt. Wonderkind groeide in twee jaar tijd van 4 naar 71 fte.Het bedrijf is actief binnen 25 verschillende landen. Er zijn sinds 2016 10.000 campagnes gedraaid. Wonderkind draait ‘triple digit groei’. “We merken dat er heel veel vraag is naar ons product en diensten. We merken ook dat er geen concurrenten zijn. Er is heel veel vraag uit het buitenland. Dat willen we vast proberen te houden.” Het succes is volgens Wetemans te danken aan meerdere factoren: een goed team, een goede product market fit, de aantrekkende economie en de geleverde resultaten. “Het is aantoonbaar dat wij kandidaten leveren aan onze klanten die ze anders niet hadden gevonden, omdat wij uit andere bronnen putten.”

“Aanhaken bij het platform waar de gebruikers zitten”

Gebruikers van social media betalen niet voor het gebruik van die platformen. Dat betekent dat je betaalt met je data. “Dat betekent dat al jouw gedrag op die platformen kan worden gebruikt om profielen van jou te bouwen. Het is dus niet zo belangrijk wat je in je profiel hebt staan, het gaat veel meer over bij wat voor type content je stilstaat en waar je op klikt.” De profielen die zo ontstaan worden doorverkocht aan adverteerders. Wonderkind is er daar één van. “Wij haken aan bij het platform waar op dat moment de gebruikers zitten. Het liefste dat het niet bedoeld is voor recruitment zodat je 100% van de markt kan bereiken in plaats van alleen actief werkzoekenden.” Maar om iemand van baan te laten veranderen is ingewikkeld.

“Wij denken dat er drie  fases zijn in die reis voordat iemand ergens gaat solliciteren. Eén: je komt voor het eerst in aanraking met een job of een werkgever. Twee: dan komt de verleiding. Daarvoor moet je heel erg snappy content hebben want er wordt gevochten om de aandacht door andere adverteerders, maar ook door vrienden en familie. Wanneer je eenmaal de aandacht hebt gepakt en iets hebt kunnen uitleggen over de waarden van het bedrijf en wie je als bedrijf bent, dan is het zaak om top of mind te blijven bij die kandidaat. Dus overal waar die kandidaat aanwezig gaat zijn en meer informatie delen: mensen die er werken te laten vertellen hoe dat is. Die laatste derde fase moet keihard actie gedreven zijn: solliciteer nu!”

“Groot voorstander van anoniem solliciteren”

Natuurlijk kan het gevaarlijk zijn om te bouwen op de api’s van grote bedrijven. Het zal niet de eerste keer zijn dat die van de ene op de andere dag hun voorwaarden wijzigen. Toch maakt Wetemans zich geen zorgen. “We zijn een zeer gewaardeerde partner van Facebook, volgens mij. We hebben intensief contact. Je ziet een duidelijke beweging bij dit soort grote partijen richting recruitment, zoals je dat ook bijvoorbeeld zag bij vliegtickets. Dat betekent niet dat al die andere partijen opeens kapot gingen. Het klopt, we zijn afhankelijk van api’s, net als heel veel andere bedrijven. Het zorgt er ook voor dat je mee kunt liften op het succes.” Ook de strenge Europese wetgeving (GDPR) gericht op het beschermen van data van gebruikers die in mei 2018 van kracht zal gaan zorgt niet voor slapeloze nachten. “Wij hebben de mazzel dat we geen eigen platform zijn. Google en Facebook zijn hier allang helemaal op voorbereid. Tuurlijk heeft het voor ons ook implicaties, maar veel minder als je zelf met data aan de slag gaat. Wij weten wel veel over groepen, maar niet over Pietje Puk. Daar blijven we vanaf.”

Wetemans is ervan overtuigd dat Wonderkind een bijdrage levert in de strijd tegen leeftijds- en ander discriminatie op de arbeidsmarkt. “Ik ben een groot voorstander van anoniem solliciteren. Wij dragen daar ook aan bij: wij targeten op online gedrag. Dus misschien heb je niet de juiste leeftijd of het perfecte opleidingsniveau, maar door je gedrag kan iemand die  passievol is over een vak door ons getarged worden. Wat wij aanleveren aan onze klanten zijn minder kandidaten, maar wel van betere kwaliteit omdat er targeting op zit. Onafhankelijk van geslacht, leeftijd, afkomst en dergelijke.” Wonderkind werd dit jaar beloond met een grote prijs van het Oranje Handelsmissiefonds. Daarmee willen ze de overstap naar Amerika gaan maken. “We gaan eerst een kleinschalig sales kantoor opzetten in New York. We blijven hier in Amsterdam onze development houden, onze business support houden. Wanneer we daar tractie zien en een goede omzet gaan draaien dan gaan we stevig opschalen. Het is een jongensdroom.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.