“Dat kan beter”, dacht Laurens van Dort op het moment dat hij verf ging kopen bij de lokale bouwmarkt. Als industrieel ontwerper met de richting ‘strategic product design’ heeft hij geleerd om te denken in het opzetten van startups waarmee traditionele sectoren kunnen worden geïnnoveerd. Zijn bezoek aan de bouwmarkt resulteerde uiteindelijk in de oprichting van Fairf. “Een duurzaam verfbedrijf dat zich helemaal richt op consumenten. Een nieuw merk in de NL markt.”

Fairf maakt zelf geen verf, die komt van partner Baril Coatings. Fairf richt zich volledig op de interface: de manier waarop je verf aankoopt.  “Dat hele proces is niet gebouwd voor de moderne consument die van alle gemakken is voorzien.” Fairf biedt de mogelijkheid om de duurzame verf online te bestellen, waarna het bij je thuis gebracht wordt. “Weg van de keuzestress. Gewoon op de bank blijven zitten, kleuren kiezen en de volgende dag staat het bij je op de stoep en je kunt direct aan de slag.” Klinkt eenvoudig, maar het moet wel 100% kloppen. “Ik heb bewust gekozen voor duurzame verf. Ik denk dat je niet meer kunt ondernemen met een chemisch product tegenwoordig, dat is niet naar de toekomst gericht. Een sustainable business bouwen moet met een duurzaam product.”

“Mensen zoeken inspiratie en wij produceren dat”

Het verfproces begint bij Fairf op de website. Daar vraag je kleursamples aan. “Die zijn bij ons gemaakt met echte verf. Dus  dan kun je voelen, ruiken en zien wat het  is. Je kunt 8 gratis samples bestellen. Het gaat erom dat je mensen al in een vroeg stadium een goede service biedt en zo mensen aan je merk bindt.” Fairf heeft op dit moment 100 kleuren in het assortiment. Dat aantal zal op korte termijn worden uitgebreid naar een tailormade collectie. Tegelijkertijd wordt er een kleurenwaaier geproduceerd, zodat je voor een paar euro de hele lijn kunt bekijken. Op dit moment bestelt slechts een klein aantal mensen verf online. Dat bedt dus ruimte voor groei meent Van Dort.

Fairf besteedt veel aandacht aan inspriratie. “We hebben kantoorruimte in Rotterdam  waar kantoor wordt gecombineerd met ruimte voor fotoshoots en productie. Dus dan hebben we alles bij elkaar wat fantastisch is omdat je dan heel snel kunt schakelen. Er staat een verfmenger, een schudder en voorraad. De foto’s die we maken zijn sfeerfoto’s: elke keer een andere setting, kinderkamer, slaapkamer of woonkamer en elke week een andere kleur.” Om klanten te werven worden online kanalen ingezet. “We zoeken mensen op op Instagram, Pinterest en Facebook. Mensen zoeken inspiratie en wij produceren dat. ” Van Dort bedacht ook het concept verfspots: “Inspirerende plekken zoals kleine winkeltjes of barretjes  waar één mooie kleur uit ons palet te zien is. Mensen kunnen die kleur dus live gaan bekijken. Ik ben echt bezig met hoe kun je mensen op een andere manier in contact brengen met verf. Hoe kun je die ervaring veranderen.”

“”

De hobbels die genomen moeten worden op korte termijn liggen vooral op het terrein van het team. “Het uitbouwen van een goed team. We zitten nu met een heel goed en leuk team maar het moet schalen met de business, dus dat wordt een hele leuke en interessante uitdaging.” Partner Baril Coatings heeft geïnvesteerd in Fairf. Dat is ons groeigeld voor het komend jaar. Samen bepalen we een strategie. Wij zijn nu bezig met het productportfolio op te zetten. Als ons bedrijf klein blijft hebben we ook niet heel veel klanten nodig, maar met je ambitie moet je ook je klant verwachting aanpassen. En het is wel onze ambitie om een serieus grote speler te worden op het gebied van consumenten verven. En daar heb je ook het bijpassende geld voor nodig. Als je 1% vd markt wilt bedienen heb je een ton nodig, maar bij 10% wordt het een miljoen.”

Een uitrol naar het buitenland staat al op de wensenlijst. “Ik denk dat duurzame verf online aanbieden zeker schaalbaar is, ook internationaal. We kijken ook naar een internationale uitrol, maar dat zal in principe onder een andere naam zijn.” Maar eerst zal het hele concept in Nederland verder worden uitgewerkt. “Waar ik echt naartoe wil is een concept neerzetten waarbij je vierkante meters kleur en kleurervaring koopt. Waarbij je je eigenlijk geen zorgen meer hoeft te maken over hoe het op je muur komt, omdat ook iemand anders dat voor je kan doen. Met een ratingsysteem op de achtergrond zoals bijvoorbeeld AirBnB of Uber dat heeft. En zo probeer ik ook de traditionele punten waar je verf koopt te veranderen.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.