Nog een paar weken en het is weer zo ver: het jaarlijkse South by South West festival (SXSW) in Austin Texas barst los. Fast Moving Targets is ook weer van de partij voor een week informatie en inspiratie. Michiel Frackers van Dutch Fellows organiseert voor de derde keer op rij de reis die een Nederlandse delegatie naar de Verenigde Staten brengt. Ook interesse? Hier alle informatie!

In Top Names vertelt Frackers enthousiast over het Amerikaande evenement. Maar hij is ook de eerste om het toe te geven dat SXSW, ooit begonnen als muziekbeurs maar inmiddels met een veel grotere ‘interactive’ poot, aan de prijs is en dat er  de laatste jaren steeds meer mensen van grote bedrijven naast de hippe en opkomende startups komen. “Maar dat vind ik niet noodzakelijkerwijs negatief. Inderdaad, je komt de marketeers van de Postcodeloterij tegen, maar wat is daar tegen? Wij hebben altijd geklaagd dat die marketeers er niks van snapten en nou komen die mensen en dan gaan we klagen: daar heb je hem ook van dat biermerk. Ik ben juist blij dat de omroepwereld, de uitgeefwereld, de grote merken, zich daar allemaal verzamelen en kennis maken met de laatste innovaties van startups. Het gaat mij met Dutch Fellows over die match van de innovatieve starters, hoe klein ook, met een internationaal publiek en de grote Nederlandse bedrijven en organisaties en overheden. Het is die brugfunctie die ik graag wil vervullen.”

“ Matchmaking moet leiden tot business”

En dus is er ook dit jaar weer een Holland Huis: een plek waar Nederlanders samen kunnen komen. Mits ze in het bezit zijn van een Dutch Badge, die naast de toegangspas voor SXSW apart aangeschaft moet worden. Dit jaar zijn er voor het eerst ook officiële Nederlandse programma-onderdelen op SXSW. Daan Roosegaarde, Alexander Klöpping en Taco Carlier praten in het Holland Huis een uur lang voor een internationaal publiek over hun bedrijven en producten. Daarna volgen meerdere korte pitches van Nederlandse startups. Voor bezitters van een Dutch Badges is er daanaast een excursie georganiseerd naar een Amerikaanse incubator. De Nederlandse startup Surfly is doorgedrongen tot de SXSW accelerator wedstrijd. En dit jaar komen Surfly, Layargloss, Studio Roosegaarde en nog twee bedrijven die later bekend gemaakt worden in aanmerking voor het zogenaamde matchmaking.

Matchmaking gaat uit van SXSW en werd al eerder gedaan voor de Britten: een groepje Engelse startups werd door de organisatie gericht gekoppeld aan de deelnemers van de conferentie. Dit jaar dus ook voor 5 Nederlandse bedrijven, maar ook voor Brazilië, Duitsland en Signapore. “Het interessante is dan dat SXSW die bedrijven gaat matchen aan de profielen van alle congresbezoekers en dan afspraken voor je opzet tijdens die week. Die hoef je niet zelf te regelen. (…) Het moet leiden tot business, tot omzet. En dat vind ik heel interessant, want dat is eigenlijk ooit de reden waarom ik ermee begonnen ben.”

“Niet te veel aan de bar hangen ”

Een keihard, concreet resultaat dit jaar zou mooi zijn. Want tot op heden is een Nederlandse doorbraak dankzij deelname SXSW uitgebleven. Een paar jaar terug werden wel 7 Nederlandse jongens van het bedrijf Sofa door Facebook ingelijfd, maar daarbij ging het om het talent en niet het product. “Het blijft altijd een beetje hangen op bijna”, aldus Frackers. Maar in zijn visie is dat slechts een kwestie van tijd. “Ik denk dat het iets is dat we lang moeten doen. Toen wij eraan begonnen heb ik ook gezegd: dit is een project van minimaal 5 jaar.” En dit jaar dus serieuzer en om die reden misschien wel veelbelovender dan ooit. “Ik wil ook dat het niet te veel aan de bar hangen wordt.”

Ondertussen roept Klaas Knot, directeur van de Nederlandse Bank, startups op om in Nederland niet de rug toe te keren. Een stelling van Frackers het mee eens is. “Ik wil juist hier iets doen. Ik denk dat we nu een generatie ondernemers hebben die zoveel beter is dan onze generatie was. Ze zijn opgegroeid met digitaal, met mobiel en met internet en breedband, alles wat wij niet hadden. Alleen er is helaas nu veel minder geld en daardoor minder mogelijkheden.” Dus elke sprinkplank is meegenomen.  Maar ook zonder concreet succes blijft deelname aan SXSW waardevol, mensen de vaste bezoekers. “Het is toch altijd het enige congres waar je een jaar later nog aan terugdenkt en waar je dingen hoorde of zag waar je nog nooit over had nagedacht. Je leert altijd dingen die je niet verwacht vind ik zelf. (…) En je komt in één week mensen tegen die je in Nederland in een heel jaar niet gaat ontmoeten. De hele omroepwereld, uitgeefwereld, mediawereld, marketingwereld, startupwereld en investeerderswereld zit allemaal bij elkaar op één plek.”

Ook Fast Moving Targets zendt weer uit vanaf SXSW. Hou de site in de gaten!

Ook interesse in een een Dutch Badge? Check: www.dutchfellows.com

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.