Een koffiemachine waarmee je zowel goede filterkoffie als de perfecte espresso kunt maken. Dat is wat de machine van Spinn beloofd. Het apparaat werkt volgens een heel nieuw procedé. Niet met zwaartekracht of druk, maar met een centrifuge. Maar Spinn is veel meer dan de machine. “Spinn is bovenal een online platform voor koffie roasters en de machine is eigenlijk een extensie tot in de keuken om jou als klant een betere kop koffie te kunnen bieden”, aldus founder en CEO Roderick de Rode. 

Spinn biedt een alternatief voor de meest gedronken koffie op dit moment. Met een betaalbare machine die zonder vervuilende cupjes werkt. “Die koffie die in die capsules zit, die is natuurlijk niet vers, want die is 6 maanden geleden gemalen. De Nespresso koffie wordt voor 50 euro per pond verkocht. Een verse koffieboon van een lokale roaster die aangesloten is op ons platform daar betaal je ongeveer 16 dollar voor. Dus wij bieden een verse oplossing  tegen een lagere prijs en het gemak is minstens zo hoog, want in de machine zitten sensoren en een maler. Die tellen hoeveel koffie er door de machine gaat en op het moment dat je nog maar 30% over hebt dan gaat er een automatische order uit naar één van de  aangesloten roasters en die levert jou een zak verse koffie, die je vervolgens weer kunt bijvullen in de machine.”

“Ervaring creëeren rondom de hardware”

Spinn speelt in op de trend van ambachtelijk eten en drinken. “Mensen ontdekken via de leuke kleine winkeltjes dat koffie ook anders kan smaken. Net als bijvoorbeeld hamburgers en bier.” Wanneer ze eenmaal weten dat het anders kan willen ze dat thuis ook. Het Spinn platform heeft inmiddels al 350 ambachtelijke roasters aan boord. “Dat is eigenlijk een soort Airbnb model. De roasters kunnen hun producten via onze site verkopen. Dat moeten ze zelf onderhouden. Wij rekenen een bepaalde provisie. Het is een echt platform.” De kwaliteit wordt bewaakt door recensies van gebruikers. En verkopers moeten aan een aantal basis voorwaarden voldoen: je moet een eigen website hebben, minstens twee keer per week roasten en een officiële groothandel zijn.

Door mensen de kans te bieden zelf een roaster uit te zoeken wordt het drinken van een bakje troost steeds meer een belevenis. Dat is volgens De Rode belangrijk bij het verkopen van hardware. “Je ziet dat bedrijven die succesvol zijn in de hardware, de startups op dit moment, allemaal een ervaring creëeren rondom de hardware. Tesla is een goed voorbeeld. De ervaring die je hebt als je in een Tesla rijdt is volledig anders dan rijden in een Ford Focus. Dat zit hem met name in de software, de user interface. Sonos is ook een goed voorbeeld daarvan. De ervaring die je rondom die speaker hebt is volledig anders dan bij andere speakers. Het is draadloos en alle online services zoals Spotify komen tot leven in die speaker. Het is heel moeilijk om te concurreren puur op de hardware. Je moet er ook een omgeving bij maken waar er een experience is en een businessmodel aanhangt. Dat businessmodel zit hem nou net in die koffie.”

“De kansen in de koffie zijn enorm”

Hoewel Spinn in Nederland is opgericht en werkt op basis van een Nederlands patent, is het bedrijf op dit moment gevestigd in Amerika. Daar werd Spinn uitgenodigd door een incubator om deel te nemen aan het programma. “De kansen in de koffie zijn enorm. Koffie wordt meer dan een commodity en dat is de reden geweest dat zij ons hebben uitgenodigd: als jullie naar Amerika komen, dan helpen we jullie om naar een volgend niveau te komen. Dan investeren wij wat geld en gaan we aan de slag. Vandaar dat ik nu in Amerika woon. Amerika is een hele grote markt, 330 miljoen mensen versus 17 miljoen mensen in Nederland. En Amerikanen willen iets nieuws: the next nice thing. Die zijn geïnteresseerd om in de next nice thing te investeren. Nederlanders zijn veel nuchterder. Ik denk dat de echte early adapters groep in Amerika veel groter is dan hier in Nederland, maar de reden dat we naar Amerika zijn gegaan is die incubator.”

Hoewel de Spinn machine op dit moment nog niet in de winkel verkrijgbaar is, zijn er al wel zo’n 10.000 units verkocht. Zonder een cent aan marketing uit te geven. De apparaten worden nu langzaam maar zeker uitgeleverd. “We willen die niet leveren als er nog problemen zijn met de machine. Dus we bouwen het heel langzaam op om goed te weten wat de machine precies doet. Als je in 1 keer 10.000 units levert waar een defect in zit, dan kun je daar op stuk lopen. We staan nu aan de vooravond om de eerste batch producten klaar te maken en te shippen naar de eerste klanten. Dat waren onze backers. We beginnen voorzichtig. We zijn met iets heel nieuws bezig.”

Veel verder dan het nu wil De Rode niet in de toekomst kijken. “Over 2 jaar? Misschien hebben we dan wel een theemachine. Ik kan niet in de toekomst kijken.” Maar na enig aandringen laat hij toch het achterste van zijn tong zien. “Over twee jaar dan staan er hopelijk honderdduizenden machines in de markt en die staan dan allemaal koffie te bestellen. Op een platform waar heel veel roasters op zitten die heel veel business doen op een andere manier. Dat is waar we van dromen.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.