Een huis kopen doe je over het algemeen maar een enkele keer in je leven. Daardoor krijg je nooit de kans om echt een expert te worden. Je moet bouwen op de kennis en deskundigheid van een makelaar. Walter wil die markt openbreken. Door gebruik te maken van data van het kadaster en daar andere gegevens, zoals foto’s, aan toe te voegen zegt Walter de werkelijke waarde van een huis te kunnen bepalen. Vervolgens kun je als koper Walter ook inzetten om je te helpen bij de aankoop van een woning.

“Als je bijvoorbeeld kijkt naar een appartement, dan kijken wij naar 50 appartementen in dezelfde buurt. Als je een villa koopt, dan kijken wij naar 50 villa’s in dezelfde buurt. We vergelijken de eigenschappen van de woning die jij wilt gaan kopen met wat er in de buurt is gebeurd en op basis daarvan kunnen wij een onafhankelijke en eerlijke schatting maken die je kunt vergelijken met de vraagprijs”, aldus CEO en co-founder Steven van Wel. Wat niet wil zeggen dat je daardoor minder hoeft te betalen voor een huis, maar je bent in ieder geval beter op de hoogte  van de waarde van vergelijkbare panden in de directe omgeving. “Met Walter bouwen we een kleine realiteitscheck in om je bijvoorbeeld te vertellen dat er in de buurt 6% wordt overboden. Als de markt weer kalmeert, dan is dat huis zoveel waard. En als een huis in slechte staat is dan kunnen we je ook vertellen voor hoeveel geld je een nieuwe keuken of badkamer kunt kopen en wat je woning dan waard is.”

“Data is de basis ”

De kracht van Walter is de informatie die vergaard wordt. Dat start bij de gegevens van het kadaster, maar gaat verder dan dat. “Iedereen kan kijken naar de informatie van vandaag. Met of zonder abonnement. Als je verder terug wilt kijken en meer details wilt weten, is dat een laagje dieper waar je nu voor zou moeten gaan betalen. Denk bijvoorbeeld aan het taxatierapport, maar ook hoe hoog een pand mag zijn en hoe hoog het op dit moment is.”

Die informatie komt voor 9 euro per maand beschikbaar. Niet genoeg om een business op te draaien. “Het grootste verdienmodel dat wij op hele korte termijn gaan lanceren is dat wij mensen daadwerkelijk gaan begeleiden met de aankoop. We gaan ze helpen met de onderhandeling met alle kennis en data die we hebben verzameld. Dat doen we voor 999 euro, los van het bedrag dat de woning waard is. Dat doen we in persoon. Daarom noemen wij onszelf ook makelaar. Wij gaan makelaar spelen op basis van heel veel data. Dat is minder schaalbaar, maar wij geloven dat we dankzij de data niet 5 klanten per maand kunt helpen maar wel 10 per dag.”

Dat de makelaarswereld van ons kent ons aan elkaar hangt, waardoor je soms iets gegund wordt baart Van Wel geen zorgen. “Wij zullen ook steeds meer vrienden maken. En ik denk dat als je een mooi marktconform bod doet, soms eronder, soms erboven en met een goed verhaal bij de verkopende partij aankomt dat het de vraag is of de makelaar nog nodig is. Wij worden een makelaar plus op basis van data. Niemand werkt bij ons op commissie basis, iedereen verdient een prima salaris, dus onze incentive is één op één gelijk met die van een klant: het vinden van de beste woning voor de klant.” Walter is niet van plan om lid te worden van de NVM. “Dat is volgens mij helemaal niet nodig. Ik ben niet tegen de NVM, maar ik denk dat onze transparantie voor vertrouwen zal zorgen. Dat is overtuigender dan een keurmerk.”

“De makelaar opnieuw uitvinden ”

Dat mensen soms bereid zijn om veel meer dan de redelijke vraagprijs voor een huis te betalen, kan Walter niet voorkomen. Dat hoeft ook geen probleem te zijn, zolang je maar goed weet waar je aan begint. Vandaag de dag is de woningmarkt een vragersmarkt. “Je kunt vragen wat je wilt en er komt altijd wel iemand langs die dat wil betalen. De ervaring leert dat prijzen ook wel weer eens dalen. Je wilt dus weten: hoe crashbestendig is de buurt en mocht ik er onverhoopt over 5 jaar sneller uit willen dan ik dacht, dat je dan geen pech hebt. De vorige crash was in 2008. Vraagprijzen gaan nu naar boven, maar ze gaan ook ooit weer naar beneden.”

Walter is niet het eerste bedrijf dat Van Wel startte. In het verleden was hij onder meer actief met brand management software bedrijf Marvia en Karma wifi. Serie-ondernemer Van Wel laat zich leiden door zijn eigen frustraties. Dan is het een kwestie van goed luisteren naar potentiële klanten en proberen de wereld mooier te maken. “Dat heb ik afgelopen keren denk ik heel mooi kunnen doen en dat passen we nu weer toe. Wat ik in het verleden gezien heb is dat het vinden van talent één van de belangrijkste dingen is tijdens het bouwen van een startup. Geen één van de mensen bij Walter is nu makelaar, maar we worden zo langzamerhand wel mensen die heel erg veel van dat vak gaan houden alleen met een iets andere twist. We gebruiken technologie en design om het proces te verbeteren. Daarmee kunnen we onszelf opnieuw uitvinden als makelaar.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.