Bedrijven die hun geld verdienden met evenementen hebben het zwaar. Door corona is het organiseren van bijeenkomsten vrijwel onmogelijk. ‘Online multichannelplatform over online business en marketing’ Emerce zag haar omzet de afgelopen maanden ook halveren. Het personeelsbestand werd van 30 naar 20 medewerkers teruggebracht. En het bedrijf koos ervoor om vol in te zetten op video.

“We merkten dat iedereen besefte dat dit het alternatief is voor evenementen en contact zoeken. We zijn in het verleden altijd terughoudend geweest: het was te duur. De technologie is nu gedemocratiseerd. We hebben broadcastkwaliteit spullen in huis voor een fractie van de kosten van wat je 5 of 6 jaar geleden betaalde. Dat alles maakte het dat het nu te doen is. Het is ook leuk om te doen”, aldus managing director Gijs Vroom.

Daarmee is overigens niet gezegd dat de verliezen zijn goedgemaakt. “Onze omzet is aanzienlijk gedaald. We hebben gewoon minder business. Maar we merken wel dat we voor de klanten die overblijven een goed alternatief hebben en onze lezers weten te bereiken met video. De lezer is gelukkig en leert iets van interessante content.”

“Mooie nieuwe tak van het bedrijf ”

Emerce werkt met allerlei formats: de talkshow, de Ted Talk-achtige opzet, twee stoeltjes tegenover elkaar, korte voordrachten, workshops. “Het varieert van 5 tot 45 minuten en we kijken wat werkt.” Daarbij gaat het niet altijd om enorme kijkersaantallen. Ook zonder dat zijn sponsoren overwegend blij. “Die zijn blij met de aandacht en de contacten die ze zo opdoen. Dat is het verdienmodel. Het werkt hetzelfde als op events: we creëren een contactmodel tussen kijkers en de sponsoren. Sponsoren krijgen te zien wie er gekeken hebben en kan dan contact worden gezocht wanneer dat contact gaat over de content die in de talk wordt behandeld.” Zonder dat het één grote sales pitch wordt.

De jaarlijkse Emerce E-Day werd op deze manier vervangen door een video evenement. Financieel toch een aderlating. Normaal komen er 2000 gasten die allemaal 495 euro voor een kaartje betalen. Dat wordt niet terugverdiend met de nieuwe video opzet. Toch is Vroom positief. “We hebben het doorgerekend en als we zo draaien dan komen 2021 ook goed door. Het zou natuurlijk wel fijn zijn wanneer de events gewoon weer kunnen. Dus ik hoop dat in 2022 E-Day, Digital Marketing live en E-commerce live gewoon kunnen doorgaan. Ik hoop ook dat video voor ons een hele mooie nieuwe tak is. Ik denk wel dat als de evenementen er weer zijn dat de noodzaak minder wordt dus dan is de vraag wat ervan overblijft. Maar voor nu is het een goed alternatief. We kunnen er een bedrijf van runnen, we kunnen ervan leven.”

“Niet groeien, groeien, groeien”

Zonder steun van de Nederlandse overheid had Emerce het niet gered. “De NOW regeling vanuit de overheid heeft ons er enorm doorheen geholpen. We zijn door het oog van de naald aan het kruipen en dat komt mede door al die regelingen.” Emerce, dat maandelijks 350.000 unieke bezoekers trekt, doet haar uiterste best om ook journalistiek interessant te blijven. “We doen ook heel veel redactionele video’s en niet alleen maar sponsored videos. Dat vind ik ook belangrijk. In een magazine had je vroeger een A/R verhouding: advertentie en redactie. Advertenties zijn belangrijk maar er moet een verhouding in zitten. Het blad moet als waardevol worden gezien. Als je alleen maar sponsored video doet  dat je dan een commercieel station wordt. (…) We proberen echt één redactie te zijn. Dat als we iets doen met video, dat we dan doorpakken in tekst. Zeker als er nieuws in zit. Daar zoeken we naar. Dat is wat we willen: dat de kruisbestuiving heel mooi is.”

De kracht van video ten opzichte van live-events: je kunt bezoekers veel beter tracken. “Je moet je voor video registreren. Daardoor zie je echt wie er kijkt. Dat is tof. Wie kijkt welke video. Wie haakt wanneer af. 

Emerce heeft dit jaar afscheid genomen van een institutionele belegger. In plaats daarvan zijn tien internet ondernemers ingestapt. “Venture Capital zit erin voor waardecreatie. Wanneer zijn uitstappen moet de waarde het liefst keer 10 over de kop zijn gegaan. We hebben 7 jaar lang er samen ingezeten, waarbij zij zich er niet al te veel mee bemoeiden. We hebben nu na 7 jaar tot beider tevredenheid afscheid van elkaar genomen. Dat hoofdstuk is afgerond. Dat is goed voor Emerce. We willen niet groeien, groeien, groeien. We willen eerst corona overleven en dan gewoon een gezond bedrijf zijn en blijven. Emerce wordt nu gedragen door de markt zelf waar we voor schrijven. De mensen die zijn ingestapt, waar ik verder niks over kan zeggen, doen het echt voor het merk. Het is en emotie aandeel. Minder puur financieel maar vooral omdat ze ons platform willen steunen.”

Deze uitzending van Top Names vond plaats in het kader van de Dutch MediaWeek.

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar.

Vind je het waardevol wat we doen? Steun ons door FMT Member te worden!