Yogadocenten zijn over het algemeen goed in het geven van lessen, maar minder bedreven in de administratieve rompslomp rondom hun bedrijf. Dat was althans de ervaring van Momoyoga heeft de docent meer tijd om te doen waar die goed in is. 

“Een doorsnee yogastudio heeft  5 docenten, 30 tot 40 lessen per week, daar komen dan 300 tot 500 studenten op af. Daar hoort een hoop administratie bij. Denk aan het inboeken van  lessen, betalen, alle communicatie daar omheen. Wij faciliteren dat hele proces en maken het leven van de yogadocent makkelijker. We geven de eindgebruiker ook de mogelijkheid om zelf lessen te boeken en betalen en zelf te kiezen bij welke yogastudio ze een les willen volgen.” Momoyoga telt op dit moment zo’n 350.000 gebruikers. “Dat zijn de eindgebruikers. De klant van onze klant.” Die klanten zijn zo’n 3000 docenten verdeeld over 1200 yogastudio’s.

“Wind in de zeilen ”

Momoyoga ging in Nederland van start, maar met een markt van 3500 yogastudio’s werd de noodzaak om uit te breiden al snel duidelijk. “We kwamen op een kruising: meer verticals toevoegen of blijven we binnen de niche en dan internationaal gaan opereren. Ik kwam er achter dat focus belangrijk was om te kunnen groeien, dus wij hebben gekozen voor internationale groei.”

In eerste instantie werden de pijlen gericht op Amerika en Engeland, maar dat bleek niet eenvoudig. In Amerika gelden andere regels en gewoonten met betrekking tot bijvoorbeeld betalingssystemen en sales tax.”We liepen aldoor achter de feiten aan. Dan kregen we een aanvraag uit Canada, maar die hadden weer net een anders feature request dan in de US. Bijvoorbeeld hoe ze met sales tax omgaan. In Amerika kan het per staat zelfs verschillen. Zodoende zijn we teruggegaan naar Europa, waar we een land voor land strategie hanteren. Sindsdien zijn we succesvol geworden.”

Corona heeft Momoyoga feitelijk alleen maar geholpen. “Yogadocenten gingen al snel andere manieren zoeken om toch les te kunnen blijven geven: online streamen, buiten lesgeven, pre-recorded lessen, in grote locaties waar mensen afstand konden houden. Wij hebben alles uit onze handen laten vallen en in twee weken tijd integraties gebouwd waarbij je je online lesgegevens in Momoyoga kunt zetten. Daarmee kun je je huidige lesrooster omdraaien naar een online lesrooster. Vanaf het moment dat we dat online hebben gezet was het een hit.”

Bedrijven werden gedwongen meer gebruik te maken van de digitale mogelijkheden. “Voorheen betaalden mensen nog wel eens met cash. Of lieten algemene voorwaarden tekenen in de studio. Nu moest dat sowieso online. Dus ook studio’s die voorheen nog geen online presence hadden gingen op zoek naar een oplossing als die van ons. Het heeft ons bedrijf in feite alleen maar versneld. April was onze beste maand ooit en mei was nog beter. Ik durf voorzichtig wel te zeggen dat dit ons wind in de zeilen heeft gegeven in plaats van dat het ons heeft tegengewerkt.”

“ Radar op snelle groei”

Gielen was ook de man achter Werkspot. Dat bedrijf werd na succes verkocht aan een Amerikaans bedrijf. De ondernemer ontkent dat dat ook de opzet is voor Momoyoga. “Bij Werkspot lag daar een duidelijk plan aan ten grondslag. Zo is dat afgesproken met de investeerders. Hier heb ik dat plan niet. Het is voor onze stabiliteit goed om in Europa te zitten. Amerikanen zijn toch wars van al die verschillende landen, talen, munten en regels. Dat vinden ze geneuzel.” Aan de andere kant zou je kunnen denken: als een groot Amerikaans bedrijf in één klap Europa in wil lijven zou een overname van Momoyoga juist heel goed passen. “Dat zou goed kunnen. Maar ik denk dat we nog heel wat te doen hebben, we staan echt nog aan het begin van het hele avontuur. Van een overname is echt nog geen sprake.”

In 2017 haalde Momoyoga een investering op. Op dit moment maakt het bedrijf nog steeds geen winst. “We koersen nu op break even, maar we willen heel hard groeien. Daar ligt nog een enorme wishlist voor. De groei moet gefinancierd worden: de acquisitiekosten gaan voor de inkomsten uit, zoals bij elk saas bedrijf het geval is. En onze radar staat op snelle groei in Europa.”

Daarnaast wil Gielen ook de kennis die zijn bedrijf heeft opgedaan meer gaan delen met zijn klanten. Daar moet eind dit jaar of ander volgend jaar een test voor gaan draaien. Gielen, zelf beoefenaar van yoga, draagt de sport een warm hart toe. “Ik denk dat wij de wereld een klein stukje beter maken met dit platform. We helpen yogadocenten over de hele wereld met onze software. Ze krijgen daardoor meer tijd om op de mat door te brengen samen met hun studenten waarmee ze de kwaliteit en kwantiteit van hun lessen kunnen laten toenemen. Wij geloven er echt in dat wij met onze software het beoefenen van yoga stimuleren over de hele wereld. En het beoefenen van yoga is iets goeds, dus als we daar impact mee kunnen maken, dan word ik daar blij van.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar.

Vind je het waardevol wat we doen? Steun ons door FMT Member te worden!