(Aflevering 5 van een serie van 28 over crowdfunding. De opmaat naar het event Kickstart Crowdfunding. Lees HIER meer over het evenement of koop HIER onmiddelijk een kaartje voor 125 euro ex btw. We hopen je er te treffen!)

Gunnen

Het is uiteindelijk simpel: des te betrokkener je bij een project of doel raakt, des te meer je geneigd bent om een rol te spelen of om in het geval van crowdfunding met geld over de brug te komen. En betrokkener wordt je door een persoonlijk verhaal. Door de initiatiefnemer en zijn passie en ambitie te leren kennen. Door hem of haar sympathiek te vinden, door het einddoel te gunnen.

Je idee of doel kan nog zo mooi of belangrijk zijn, zonder het uitbuiten van de gunfactor wordt het moeilijk. Als de initiatiefnemer zijn ziel en zaligheid niet in prominent de strijd gooit is de kans op succes klein, leert de internationale praktijk. En dus willen alle crowdfundplatforms dat initiatiefnemers video prominent inzetten. Dat er onmiddelijk contact met de persoon ontstaat. Dat sympathie gekweekt wordt.

Storytelling

En dat het verhaal veel en vaak verteld wordt. Want zeker zo belangrijk als het einddoel is het proces. Het traject naar succes met al zijn mee- en tegenvallers. Zodat je onderdeel van dat verhaal kunt worden. Dat je een deeltje van het succes was als het goed gaat en een steuntje in de rug kunt geven als het minder gaat. Crowdfunding is storytelling met de mogelijkheid van een happy end in het verschiet.

Dus natuurlijk, zorg dat je een goed plan, een mooi product of een belangrijk doel wilt realiseren, maar realiseer je van meet af aan dat je er alleen komt als je snapt dat het verhaal dat je vertelt en het gesprek dat je aangaat zeker zo belangrijk is als wat je wilt realiseren.

Crowdfundplannen? Een paar handreikingen (vanzelfsprekend veel meer op Kickstart Crowdfunding ….

Maak een aantrekkelijke wervende video waar je zelf een prominente rol in speelt
Het is JOUW verhaal. Mensen moeten in jou geloven. Moeten achter jou gaan staan.

Zorg voor een vervolgverhaal dat mensen willen meemaken
Vertel over de pieken en dalen. Wat viel er tegen, wat zat er mee. Ondersteun het met beeld. Sleep mensen mee.

Zorg voor regelmaat
Maak een plan. Een enkele video is niet genoeg. Publiceer, communiceer, reageer. Maak jouw doel en succes ook het doel en succes van je publiek.

Zorg dat mensen je het succes gunnen en ze doen mee!

Maar met een slecht plan of idee kom je natuurlijk nergens, dat spreekt.

Vrijdag bracht Fedex me een driesnarige gitaar waar ik via Kickstarter op ingetekend had. Mijn huis staat vol met acoustische en electrische gitaar, maar ik wilde dat dit project een hit werd. Een mooi sympathiek idee en ik gunde de maker het succes …