N=1. Maar ik ben in een vroegtijdige fase afgehaakt bij lokatie gebaseerde check-in diensten. Bij diensten waar je via een app laat weten waar je bent. En waar je de burgemeester kunt worden als je dat vaak doet. Ik ben op Foursquare weliswaar mayor van Shark Island in Thailand, maar sinds ik die status anderhalf jaar geleden bereikte, heb ik weinig meer met de dienst gedaan. Waarom? Omdat ik lokatie en check-in als zogenoemd ‘social object’ onvoldoende vind om op een platform actief te zijn. Een lokatie deel je weliswaar met mensen, maar is voor mij doorgaans onvoldoende als bindend element. En als mensen dan ook nog eens gedachtenloos gaan doorplaatsen waar ze uithangen zonder ook maar uitleg of context te geven, wat toch de regel lijkt te zijn op Foursquare, dan haak ik af. Zelf heb ik weinig met dit type diensten.

Hippe clubs

Lokatie is enorm belangrijk. Natuurlijk. Maar ik begin liever aan de andere kant. Op Twitter of Facebook of Google+ verzamel ik mensen om me heen met wie ik wat heb. We delen geschiedenis, werk of hobby, dat is waarom we met elkaar rondhangen. Dat zijn de gesprekken die we hebben. Via dat sociale aspect weet ik wie ik leuk of nog leuker vind. Vanuit die gemene deler wil ik weten wie er in de buurt is of waar mensen graag uithangen. Laat de mensen het startpunt zijn van het delen van mooie plekken, goede restaurants en hippe clubs. Lokatie is onderdeel van het gesprek, trek mens en plek niet los.

Dat het Nederlandse Feest.je er mee stopt is dan ook niet omdat ze niet tegen Foursquare als marktleider op kunnen, het is omdat de toekomst voor lokatie gebaseerde check-in diensten er niet goed uitziet. Op de eerste plaats omdat de Facebooks van deze wereld dit natuurlijk zelf integreren, maar ook omdat de levensvatbaarheid van de op zich zelf staande apps gering lijkt.

Cijfers

Of zoals Patrick de Laive van Feest.je zegt op Marketingfacts:

Het draait niet alleen om de users en kritische massa. De vraag ligt dieper. Op een gegeven moment geloofden wij niet meer in in-checken en dat was ook de richting waarin Feest.je wilde gaan. Weg van een check-in service. Ik geloof er wel in dat je wil weten waar je vrienden zijn, maar als je 380 keer moet inchecken om 1 keer een leuke ervaring mee te maken ga je je afvragen of dat wel genoeg biedt voor jou als gebruiker van die dienst.

Er wordt hier wel gezegd dat Foursquare de check-in oorlog heeft gewonnen, met maar liefst 15 miljoen gebruikers, maar ik denk dat Foursquare het helemaal niet makkelijk heeft en te maken heeft met minder checkins en minder actieve gebruikers. Er is mij ooit wel eens ingefluisterd dat Foursquare nog geen miljoen actieve gebruikers heeft en dat van de actieve gebruikers de helft in Indonesie woont.