WappZapp is een app waarmee je een persoonlijk tv portaal kunt samenstellen uit alle online beschikbare video. Inmiddels maken zo’n 100.000 mensen per maand gebruik van de app. Eén van de initatiefnemers, Colin Ellis: ” We zijn dit gaan doen omdat we om ons heen zagen  dat mensen steeds minder tv beginnen te kijken en steeds ontevredener zijn het het aanbod. Dat komt natuurlijk omdat er zoveel online beschikbaar is. Dus toen dachten we, we moeten het eigenlijk veel makkelijker maken om al die online content lekker vanaf de bank te kunnen kijken in plaats van achter je computer of op je werk.” 

[In de opmaat naar het Mediapark Jaarcongres 2013, verzorgde Fast Moving Targets een serie interviews over televisie en online video. Daar is dit er een van.]

“Alternatief voor tv kijken”

WappZapp richt zich op de zogenaamde ‘lichtere’ tv-kijker. Geen mensen die elke dag vier uur of meer achter het scherm zitten, maar kijkers die gericht op zoek zijn naar een uurtje lekker kijken. “Iemand met een druk bestaan heeft, de kinderen net naar bed, even een uurtje om iets leuks kijken.” Die kijker kan zich laten leiden door de tips van de redactie van WappZapp. “En je kunt je favorieten aangeven zodat je bij iedere nieuwe aflevering een melding krijgt. (…) Als je geinteresseerd bent in een bepaalde rubriek, kun je daar een beetje gaan neuzen. Je kunt zien wat je vrienden kijken. Allemaal manieren om te zien wat er nog meer beschikbaar is online.”

Ellis kan aan de cijfers zien dat kijkers ook werkelijk gebruik maken van de verschillende opties. De 100.000 gebruikers vallen vrijwel allemaal in de categorie actieve gebruiker. Wat wil zeggen dat ze de app meermalen per week gebruiken. “Dus echt een alternatief voor tv-kijken. Ons piekuur is ook hetzelfde als op tv. Dus we zijn echt een app voor op de bank, als je je gewoon even lekker wil vermaken maar geen Barbies Verjaardag wilt kijken.”

Waarmee niet gezegd is dat de traditionele tv volgens hem volledig overbodig is. “Ik zie het gewoon dat tv fantastisch is voor actualiteiten, sport en nieuws en geprogrammeerde programma’s waar je het de volgende dag over wilt hebben. (..) Maar mensen die dat niet zo relevant vinden en die gewoon iets willen zien wat zij heel erg  leuk vinden, dat is het stukje waar wij ons op richten. En als je naar Amerika en de UK kijkt dan zie je wel dat dat echt wel heel erg groot begint te worden.”

Wanneer die beweging doorzet, kan de traditionele tv het nog best lastig gaan krijgen, meent Ellis. “Ik heb zelf een abonnement op Netflix en als ik zie hoe verslavend het is om twee, drie van die series achter mekaar te kijken, ja dan kijk ik bijna geen tv meer. (…) We kijken gewoon steeds breder, worden steeds verwender, steeds meer op zoek naar ‘wat ik wil zien’ vergeleken met hoe we eerst dat we tevreden waren met lekker zitten en kijken wat er op tv is.

“Goud in handen”

Wat voor veel mensen nog wel een drempel is, is het kijken op een computerscherm. Maar volgens Ellis is dat snel helemal niet meer nodig. “Ik geloof heel sterk dat je smartphone of je tablet niet je second screen is, maar je first screen : je zit op de bank, je hebt dat ding altijd bij de hand, je kent hem door en door, je durft niet zonder dat ding het huis uit. De user interface is fantastisch dus daar selecteer je die leuke video op en je speelt af op het grote scherm en de techniek lost dat voor ons op. Wij hebben zelf de techniek om dat te doen, Apple tv heeft fantastische techniek om dat te doen. Die kastjes rollen zometeen voor 20 euro uit China, je stopt hem in je tv en je beamt alles er naartoe, dus je tv wordt een slave van je smart device.”

Een ander probleem, het feit dat mensen voor content op de computer niet willen betalen, lost zich volgens Ellis ook vanzelf op. “Ik ben ervan overtuigd dat mensen zich steeds meer realiseren dat ze moeten betalen voor content. Er zit of een reclame voor of je betaalt er voor. En met de komst van Netflix en van HBO, zie je dat steeds meer mensen ook bereid zijn om te betalen.” Zo verwacht Ellis financieel veel van de verkoop van films, maar dan niet zoals op de televisie met een ingewikkelde afstandsbediening en lastig te doorlopen menu. Maar eenvoudig en simpel via de smartphone. En anders dan op televisie, waar mensen eerst naar de winkel moeten of moeten overschakelen naar een ander device, is een aankoop via een mobiel en met name een tablet snel gebeurd. En als je dan ook nog heel simpel kunt volgen waar mensen naar kijken….: goud.  “We hebben een enorme targetting mogelijkheid omdat we weten wat mensen leuk vinden, wat mensen kijken. In combinatie met Facebook profielen, daar is enorm veel mee te doen.”