Bedrijven die particulieren faciliteren om (al dan niet tegen betaling) van elkaars producten en diensten gebruik te maken zijn booming. Als een auto toch ongebruikt staat, waarom zou je hem niet verhuren aan een ander? Als je een boor maar tien minuten per jaar gebruikt, waarom zou je hem niet ook uitlenen aan buurtgenoten? En als je een mooi huis hebt, waarom zou je een ander niet ook de kans geven daarvan te genieten? Dat is duurzaam en economisch slim. Maar vanuit de gebruiker is er een belangrijker argument om hier aan mee te doen: de deel-economie is leuker! 

“Een 30-jaar oude Volvo is leuk”

Een verslag uit eigen praktijk. Met ons gezin gingen we deze kerst naar Engeland. Op Airbnb gingen we op zoek naar een huis. Alleen al een feest om door de site van Airbnb te browsen. Omdat de variatie aan mogelijkheden en locaties zo groot is. We kwamen uit in Orchards Village van Buff. Een mooi betaalbaar huis op het platteland in de omgeving van Norwich.

Bij Snappcar keken we rond voor een auto. Normaal namen we altijd af van een regulier autoverhuurbedrijf, we wilden dit weleens proberen. Het oog viel op een bijna 30 jaar oude Volvo van student David. Scherp geprijst en lekker ruim. “De leukste auto die we ooit gehad hebben”, zeiden de kinderen onderweg.

Voor een gezin van vier waren we met bovengenoemde opties goedkoper uit dan met reguliere huur. Dat is mooi. Maar het is niet waarom we bij dit soort deel-economie initiatieven zullen blijven. Dat heeft een heel andere reden. Dat gaat om het persoonlijke. Je huurt een huis en een auto met een verhaal. Je bent klant bij mensen met een nauwe relatie met wat ze verhuren. En daarom zie je ook op de sites dat vaak de eigenaar of de verhuurder meer gerecenseerd wordt dan het product dat ze tijdelijk van de hand doen. Bij aardige betrokken mensen kom je terug, bij afstandelijker instanties bouw je geen trouw op. En afstandelijker zijn reguliere verhuurbedrijven per definitie. Wat de mensen verhuren is niet van hen.

“Eigengemaakte jam is leuk”

En dus is het leuk om verder te vertellen dat Buff voor lekkere taart en eigengemaakte jam zorgde bij aankomst. En dat haar man zo’n mooie boomhut had gebouwd die het zwaar had onder de stormachtige omstandigheden. En dat ze allebei van fietsen houden en Nederland met zijn fietspaden het paradijs vinden.

En dus is het leuk om te vertellen dat David met zijn Volvo deze zomer nog tot diep in Turkije is gereden en dat je als huurder niet moet opkijken als er wat zand in de wagen ligt omdat hij nu eenmaal surfer is. En kun je alleen maar glimlachen als hij en zijn vrienden bij terugkeer klaarstaan om meteen door te reizen naar Zweden. “We gaan primitief, we nemen vier hakbijlen mee.”

Ja, het gaat om de objecten, het gaat om het huis en de auto. Maar het gaat zeker zoveel om de mensen. Dankzij hun verhaal zit je anders in huis en auto. En is het dus helemaal niet zo erg dat je op het Engelse platteland door extreem weer af en toe wat afvoergeuren binnenkrijgt waar je dat een hotel wellicht verweten had. En dus is het helemaal niet zo erg als de accu leeg blijkt bij aankomst in Hoek van Holland. “Duwen, jongens!”

Die kleinigheden neem je graag voor lief.

Want de deel-economie is leuker!

Fast Moving Targets heeft al veel aandacht besteed aan de Nederlandse deeleconomie. Bekijk bijvoorbeeld de Top Names met ShareNL, Toogethr, Peerby, FLOOW2 en Konnektid.

En dit was de Volvo: