Fast Moving Targets gaat over innovatie. En dus proberen we zelf ook veel uit. En doen dat met grote liefde als het Nederlandse startups betreft. Zoals in het geval van Factlink, een dienst die het mogelijk maakt om ook midden in een tekst commentaar te plaatsen en de discussie aan te gaan. We vroegen Factlink een blog te schrijven over discussies en internet. Dus lees het stuk en reageer! Het woord is aan Factlink! 

“Conversaties op het internet werken niet. Discussies zijn niet centraal te volgen, kosten teveel aandacht tijdens het lezen en goede content krijgt te weinig erkenning. Factlink probeert hier verandering te brengen in discussies op het internet door inline comments voor iedereen mogelijk te maken. Inline comments is commentaar wat midden in het artikel geplaatst kan worden. Bijvoorbeeld bij een zin of een paragraaf.”

1. Reacties onderaan een artikel missen context

“Wanneer reacties onderaan een artikel staan is het lastig om te herkennen waar de specifieke reactie over gaat. Je ziet daarom vaak mensen stukjes tekst uit een artikel kopiëren, maar het blijft behelpen. Inline comments lossen dit probleem op omdat je altijd de reactie hebt staan op de plek waar het om draait. Je ziet direct de context eromheen en je kan makkelijk even teruglezen wat er precies geschreven is.”

2. Discussies zijn niet centraal te volgen

“Discussies worden vaak gevoerd op verschillende plekken. Op Twitter of Facebook met vrienden, en op de site met de auteur en andere lezers. Hierdoor raken discussies verspreid en is niet iedereen op de hoogte van alle argumenten. Veel beter zou het zijn als je makkelijk je vrienden bij de discussie op de site kan betrekken.”

3. Weinig aandacht voor goede comments

“Omdat alle reacties evenveel aandacht krijgen is het niet meer goed te volgen wie nou echt waarde toevoegt aan een artikel. Reacties op artikelen verschijnen in de meeste gevallen chronologisch onder elkaar waardoor schrijvers van goede comments niet de erkenning krijgen die ze verdienen. Kwalitatief hoogwaardige bijdragen moeten daarom hoger gesorteerd worden dan slechte reacties zodat het schrijven van goede comments wordt bevorderd.”

4. Het is lastig om te reageren op specifieke stukken in een artikel

“In de meeste gevallen staan reacties op een artikel onderaan de pagina. Dit is eigenlijk best gek omdat je vaak wil reageren op het moment dat je iets leest. Het zou veel logischer zijn om direct in de tekst een reactie achter te kunnen laten.”

“Aantekeningen in de kantlijn gebeurt eigenlijk al sinds de 17e eeuw. Kranten lieten ruimte vrij in de kantlijn voor hun lezers om commentaar te plaatsen. In de eerste web browser, Mosaic, wilden ze dit ook mogelijk maken, maar helaas was de techniek ontoereikend. Twintig jaar later is de techniek ver genoeg. Sites als Medium en Quartz zijn al een tijdje bezig met inline comments, en Factlink brengt dit nu naar de rest van het web.”

5. Discussies zijn beperkt tot één site

“Discussiëren op het internet staat eigenlijk nog in de kinderschoenen. Er zijn tientallen verschillende reactiesystemen en er is geen standaard die het hele web overvleugelt. Hierdoor ben je afhankelijk van wat websites willen en aanbieden.”

Factlink heeft een platform ontwikkeld waarmee je makkelijk op iedere website kan reageren door middel van een browser extensie. Hierdoor ben je niet afhankelijk van het systeem dat de website gebruikt maar kan je ten alle tijde een discussie starten over een bepaald stukje tekst. Daarnaast kan je op deze manier makkelijk discussies op verschillende websites aan elkaar koppelen.

Vanaf vandaag maakt ook Fast Moving Targets gebruik van het discussieplatform van Factlink. Probeer het gelijk uit bij dit artikel, en laat ons weten wat je denkt.