Het is al vaker gezegd, maar werd deze week weer pijnlijk duidelijk: het bouwen op andermans platform is voor een bedrijf levensgevaarlijk.

Eerst even terug in de tijd. Twitter heeft een deel van zijn oorspronkelijke succes te danken aan zijn zogenoemde API. Dankzij die API kunnen externe partijen ook tweets in hun dienst of applicatie binnenhalen. Dat gebeurde massaal. Bouwers gingen diensten maken die voor een relatief klein publiek heel belangrijk waren. Maar doordat dat in grote getalen gebeurde, groeide Twitter sterk. De dienst werd dankzij derden heel waardevol voor veel mensen.

Maar er zaten ook partijen bij die simpelweg Twitter nabouwden. En soms beter. En in veel gevallen succesvol. Er werden commercieele bedrijven bovenop Twitter gebouwd. Maar op een bepaald moment werd dat Twitter te gortig. De API werd afgeknepen. Diensten mochten nog maar beperkt tweets binnenhalen. En konden dus niet doorgroeien. Daardoor werden mooie initiatieven in de kiem gesmoord.

Het is om precies deze reden dat al lange tijd mensen zeggen: bouw geen business op het platform waar een ander eigenaar van is. De regels kunnen iedere keer veranderd worden.

Dat zien we deze week bij Facebook. Facebook is voor enorm veel bedrijven heel erg belangrijk geworden. Daar zitten immers alle mensen. En je moet zijn waar je publiek is. Als je waarde toevoegt voor je publiek, gaan die mensen jouw verhaal helpen verspreiden. Binnen Facebook zijn daar grote successen mee behaald.

Maar nu loopt er een test die laat zien hoe de wereld van de ene op de andere dag kan veranderen. Het is nog niet gezegd dat de test ook werkelijkheid wordt. Maar als dat wel zo is, wordt het een dramatische ontwikkeling voor bedrijven en organisaties met een eigen pagina op Facebook.

Wat is het geval? In de test worden alle berichten van bedrijven, organisaties, artiesten, e.d. die mensen geliked hebben uit de gewone tijdlijn gehaald en ondergebracht onder de tab ‘explore’. Ze komen dus niet meer vanzelf bij mensen onder ogen, maar ze moeten er naar op zoek. In de test zijn er bedrijven die als gevolg hiervan een daling van 60% aan ‘interactions’ zien optreden.

In Slovakia, data from Facebook-owned analytics site CrowdTangle shows that “interactions” – engagement such as likes, shares and comments – fell by 60% overnight for the Facebook pages of a broad selection of the country’s media Facebook pages.

Het is een lastige, want bijna iedereen zit op Facebook. Maar ook dit voorbeeld laat weer zien dat je altijd op de eerste plaats van je eigen kracht uit moet gaan. Hou je volgers en fans dicht bij je, zorg dat je ze kunt bereiken, leg e-mail-adressen vast, werk met nieuwsbrieven op thema, hou je eigen site als homebase, voeg wel waarde toe op Facebook, Twitter en LinkedIn, maar altijd door te blijven doorsturen naar je site.

Je kunt in de test overigens als bedrijf of organisatie wel in de tijdlijn van je ‘likers’ blijven komen, maar dan moet je daar wel voor betalen …

Hoe Fast Moving Targets je kan helpen
Fast Moving Targets ontdekt, duidt en distribueert innovatie. We signaleren trends, leggen uit wat ze betekenen en helpen ze toe te passen. We doen dat via het maken van media, het geven van presentaties, verzorgen van consultancy, het opzetten van strategietrajecten en het ontwikkelen van concepten. Kun je onze deskundigheid gebruiken bij innovatie in je organisatie? Simpelweg klik op reply, laat weten waar je interesse naar uitgaat en we hebben contact!