Waarom ik van publiceren houd? In een blog, op Twitter, op Facebook of in een nieuwsbrief? Omdat ik er zelf wijzer van word. Door inzichten te delen, vragen te opperen of nieuwtjes onder de aandacht te brengen, worden anderen getriggered om hun eigen voorbeeld, hun eigen ervaring of hun eigen visie toe te voegen. En daar hebben we dan met zijn allen weer wat aan.

De Handpicked van gisteren was daar een mooi voorbeeld van. Die ging over de frustratie van diensten die heengaan waar je je ziel en zaligheid in hebt gelegd. In dit geval Storify. Ik opperde dat je als gevolg daarvan op zoekt gaat naar betrouwbaarheid en controle. En dat bewezen partijen als Google en Microsoft voor betrouwbaarheid zorgen, maar open source tools je controle geven. Via de mail kwamen zeer waardevolle aanvullingen binnen. Bijvoorbeeld. Geert-Jan Strengholt:

Als diensten er voor zorgen dat data op een herbruikbare manier te exporteren valt, is het heengaan van een dienst minder erg voor de gebruiker.

Heel herkenbaar, maar het eerste wat bij mij opkomt als criterium om tijd in zo’n dienst te steken is hoe portable de data is. Krijg ik er weer uit wat ik er in stop. Als dienst zou dat dus in dit licht een prioriteit moeten zijn. Garandeer data-portability in een betekenisvolle vorm, geen onbruikbare of onleesbare datadumps. Dat geeft vertrouwen in het product of de dienst, onderkent de waarde voor de gebruiker en toont respect voor de geinvesteerde tijd en moeite die uitgaat boven het belang van de dienst zelf.

Martijn Arets voegt toe:

Begin bij het ontwerpen van nieuwe diensten bij het einde. Wat is belangrijk voor de gebruiker als een dienst of platform stopt?

Bij deel- en klusplatformen zou er een clausule kunnen worden opgenomen dat na het stoppen de data wordt teruggegeven aan de gebruikers, de software open source voortleeft en de contacten database van de gebruikers voor de desbetreffende gebruiker wordt opengesteld. Ik weet dat Traity hier mee bezig was: alle data in de blockchain en op het moment dat het platform omvalt zorgt dit er niet voor dat iedereen zijn data kwijt is….
Met betrekking op jouw post van vandaag: is het interessant om bij het starten van een nieuw initiatief alvast na te denken over een eventuele ‘exit’ strategie wanneer een platform er mee moet stoppen? Dat zou ook een manier zijn om nieuwe gebruikers vertrouwen te geven om toch dat gokje te wagen…

Meindert Bussink herkent het probleem ook:

Kies voor een open source oplossing

Herkenbaar! Heb voor m’n gitaarlessen en de andere docenten lang gezocht en getwijfeld over een online lesomgeving en heb geëxperimenteerd met oa Ning, Teachable en een aantal jaren met een developer m’n ideale omgeving te programmeren. Precies dit stoppen van diensten (Ning) of de angst daarvoor en de kosten en ook het gebrek aan aanpassing aan jouw specifieke situatie, heeft uiteindelijk geleid in een verbouwde WordPress omgeving waar ik nu al een jaar erg tevreden mijn eigen lessen mee geef, archiveer en dupliceer. Erg fijn want tegen zowel de updates van WordPress als van het thema (Enfold) kan ik niet programmeren. Nu is het een strakke en kale lesomgeving voor leerlingen en docenten, maar met de ongekende mogelijkheden van WordPress met al z’n geweldige plug-ins voor betalingen, mailinglijsten, boekingen etc.

Paul Roos zegt:

Maar kies ook bij open source voor marktleiders

Goed om dit eens aan te kaarten! Storify gebruik ik niet, maar het ‘Evernote’ probleem zie ik ook aankomen. Voor eigen archief gebruik ik nu Google Keep. Ziet er niet uit, onhandig in het gebruik, maar zal niet zo snel van de markt worden gehaald. Hoop ik…
Overigens kies ik voor belangrijke tools bij SAAS en Open Source ook zoveel mogelijk voor de marktleiders. Ik zie heus wel dat de hippe nieuwkomers vaak mooier en handiger zijn, maar wat als ze niet winstgevend blijken? Ik heb geen zin om elke twee jaar met een ander boekhoudprogramma te gaan werken.

En dit is waarom ik zo van internet hou, vrienden. Samen weten we meer, samen kunnen we meer!

Erwin Blom

Ennuh …
Je was het al van plan, doe het nu! 😉