Vroeger waren de goede voornemens aan het begin van het jaar beperkt tot meer sporten en minder eten. Tegenwoordig is daar kennelijk stoppen met social media bijgekomen.

Maar als we nu weer even bij het begin beginnen.

  • Ik vind het fantastisch dat er het afgelopen decennium een adressenboek van de wereld is gekomen. Een plek waar ik in één avond weer contact kreeg met alle mensen uit het buitenland die door omstandigheden helemaal uit zicht waren verdwenen. Ik ervaar het als mooi om nu ook dichtbij mensen te zijn die zonder een sterk sociaal netwerk op afstand waren geweest.
  • Ik vind het fantastisch dat er het afgelopen decennium een hartslag van (een deel van) de wereld is gekomen waar ik op kan afstemmen. Waar ik snel op de hoogte kan zijn van nieuws, waar ik mee kan kijken en luisteren met een wereld die niet de mijne is. Waar ik in contact kan komen met mensen die ik anders niet gekend had.

Er is terecht veel kritiek op Facebook en Twitter. Maar laten we het kind niet met het badwater weggooien. Ik zou dat adressenboek en die hartslag voor geen goud willen missen. Maar voor mij hoeven dat alleen niet Facebook en Twitter te zijn. In mijn ideale wereld zijn dat adressenboek en die hartslag nutsvoorzieningen.

Om die reden meld ik me dan ook iedere keer aan als er een alternatief voor Twitter of Facebook lijkt te komen. Vaak decentraal opgezet. Maar dan komt er (bijna) niemand. En dan wordt het niks.

Laat je goede voornemen dan ook niet zijn ‘stoppen met social media’. Maar laat je goede voornemen zijn ‘laten we wat zo aantoonbaar goed en waardevol is aan Twitter en Facebook met zijn allen ergens anders zoeken’.

En zolang dat niet gebeurt, want dat is complexe menselijke materie, zet de tools naar je hand. Ontvolg of mute mensen waarvan je vindt dat ze weinig toevoegen, mijd mensen die je irriteren, volg mensen die wat aan je tijdlijn toevoegen, neem de controle terug over je netwerk. Dan wordt de kracht van die social media weer zichtbaar.

Drie recente Twitter-voorbeelden die ik voor geen goud had willen missen:

Mijn goede voornemen!

Die is eenvoudig. Beter worden in sales. En dat begint bij jullie te laten weten wat we als Fast Moving Targets zoal doen. Als jullie niet weten wat we doen, kun je ons ook niet inzetten.

Met FMT hebben we bijvoorbeeld aan de basis gestaan van The Innovation Station, een internationaal videoplatform over innovatie. De grootste collectie videos over nieuwe ontwikkelingen en producten. Maar TIS doet meer:

  • Amplify the impact of your event. We doen op een manier verslag van events over innovatie en technologie die zorgt voor groter bereik en grotere impact.
  • Innovate from your inbox. Voor bedrijven maken we nieusbrieven op maat. Over innovaties die van impact zijn op hun industrie. Wat ze doen en waarom ze belangrijk zijn.
  • Videos of our own. Verhalen vertellen over innovatie, daar zijn we goed in. We doen dat met verschillende media. Bijvoorbeeld in video. Een van de dingen waar ik heel trots op ben is de serie die we voor Hivos hebben gemaakt.

Lees in de TIS nieuwsbrief uitgebreid over de mogelijkheden en klik op reply als je denkt dat we wat voor elkaar kunnen betekenen!

Erwin ‘salestijger’ Blom

#135 How to innovate from your inbox