Fast Moving Targets doet 10 en 11 januari verslag van Eurosonic Noorderslag Interactive. Twee dagen over muziek, innovatie en technologie. In de aanloop naar het evenement stellen we een aantal Nederlandse innovatieve bedrijven en startups voor. Zoals: Tribe of Noise.

Bedrijven op zoek naar muziek, bijvoorbeeld voor een reclame of een film, zijn bij Tribe of Noise aan het goede adres. Het bedrijf biedt het werk van inmiddels 18.000 muzikanten uit 165 verschillende landen online aan. Voor muzikanten/makers gratis. Het geld moet van de afnemers komen. Enerzijds dus professionals op zoek naar de juiste soundtrack, anderzijds grootverbuikers als hotels of supermarken die ook wel eens eens wat anders willen laten horen dan de gebruikelijke muzak. De transactie verloopt volledig geautomatiseerd, via een creditcard, zonder tussenkomst van verkopers.

Bedenker/oprichter Hessel van Oorschot is niet de enige die muziek licentie op deze manier benaderd, maar gek genoeg laten de traditionele publishers vooralsnog alles bij het oude. Ze blijven bovenop hun grote catalogus vol muziek zitten en doen tot dusver geen poging over te stappen naar een simpele, toegankelijke vorm van muziek licentie zoals Tribe of Noise wel biedt. Dat gaat ze uiteindelijke de kop kosten, meent van Oorschot. De vernieuwing gaat toch wel door, is het niet via bedrijven van binnenuit de muziekwereld, dan wel door bedrijven van buitenaf.