Dat iets al geprobeerd is en mislukt is, zegt natuurlijk niet dat het in een andere variant niet toch kan gaan lukken. Maar als ik terugkijk naar 23 internet en 23 jaar digitale verhalen, heb ik nog geen andere dan gewoon ouderwetse lineaire verhalen zien doorbreken. Er zijn veel meer verhalen en iedereen vertelt verhalen (blogs, social media, podcasts, vodcasts), maar het zijn allemaal verhalen met een kop en een staart en zonder afslag onderweg. Dat een verhaal op ieder moment een nieuwe aflevering kan krijgen dankzij het einde aan de schaarste is nieuw, dat er realtime gesprekken over verhalen en met makers kunnen zijn, is anders, maar dan houdt het wel een beetje op. Zeker, er is veel geprobeerd en er wordt nog altijd veel ge-experimenteerd, kijk maar eens rond bij IDFA’s Doclab, maar geen van de voorbeelden ontstijgt echt de experimenteerfase of bereikt meer dan een klein selectief publiek. Mijn oud VPRO-collega Martijn Verver schrijft op Medium over Possibilia, een liefdesverhaal in een miljoenmiljard scenes: “Het eind van het verhaal is hier voor elke kijker uiteindelijk hetzelfde. De dialogen zijn ook zes minuten lang onveranderbaar. Maar het bijzondere aan de productie is dat het verhaal zélf in tientallen verschillende scenes is opgenomen in hetzelfde ritme, zodanig dat je per seconde kan switchen van decor, sentiment, dramatiek. Daardoor is het heel goed mogelijk dat niemand dezelfde film ziet, er zijn grofweg 3.618.502.788.666.131.106.986. 593.281.521.497.120.414.687.020.801.267.626.233.049.500.247.285.301.248 mogelijke versies te zien, zo berekende een medewerker van EKO.” Ook dit is zo’n voorbeeld waarvan je denkt: knap gemaakt, interessant, mooi dat het kan, maar gaan we hier meer voorbeelden van zien? Nou nee. De zoektocht door de standpunten en scenes maakt je als kijker onrustig. En voor wie de leeftijdskaart wil spelen, ik laat me graag overtuigen van mijn ongelijk als dit een grote hit bij de jeugd wordt 😉 Vooralsnog zeg ik: in de game industrie hebben we gezien dat in een spel-omgeving interactie en controle en zelf een weg vinden heel goed werkt, maar daarbuiten zou ik me voorlopig maar focussen op een lineair verhaal verdomd goed vertellen. Producties als deze zijn kostbaar, ingewikkeld om te maken en maken de consument voorlopig geen blijere kijker.
Fast Moving Targets is community powered media. Draag je wat we doen een warm hart toe, word dan FMT Member. Voor 10 euro per maand maak jij dan mede de site en de programma’s mogelijk. Daarnaast proberen we je toegevoegde waarde te bieden. Je krijgt naast de vrij toegankelijke inhoud exclusiviteit, overzicht en privileges terug! FMT Support FMT Handpicked FMT Archived FMT Books FMT Goodies Word nu FMT Member VOOR 10 EURO |