Een interview met Waymo CEO John Krafcik was een hoogtepunt. Hij wordt geïnterviewd door Evan McMorris-San- toro van Vice. Rustig legt hij uit wat de zelfrijdende autootjes van Waymo doen en hoe ze werken.

Waymo is een bedrijf dat je niet moet onderschatten. Inmiddels rijden er enkele honderden auto’s rond in Phoenix die als taxi’s opereren en zijn er nog een paar duizend besteld. Naast Phoenix waar het altijd mooi weer is, testen ze nu ook in Michigan met sneeuw.

In tegenstelling tot Tesla geeft Krafcik aan dat zij niet zoeken naar level 5 autonomy waarbij een auto overal zelfstandig heen kan rijden in alle mogelijke condities. Waymo streeft naar level 4. Dat is meer dan genoeg voor de auto’s die opereren als taxi.
Wat heeft Waymo met design te maken? Krafcik is een techneut, maar praat als een designer. Alles rondom Waymo is sterk ‘human centered’, we moeten van de auto houden.
De pilots die ze uitvoeren doen ze met mensen van alle leeftijden om over ge- drag te leren, hij vertelt over een probleem met boodschappen inladen en hoe ze daarvan geleerd hebben. De eerste autootjes zagen er al uit als onschuldige speelgoedauto’s en de eerste passagier was een blinde man. Het nieuwe filmpje laat een slapende passagier zien https:// www.youtube.com/watch?v=QqRMTW- qhwzM. Zelfs het logo is vriendelijk. Maar aan ambitie geen gebrek. De Vice-interviewer weet hem toch een doel te ontfutselen. In 2028 kunnen we op alle Amerikaanse luchthavens in een Waymo zelfrijdende auto stappen. Met duizenden auto’s onderweg, de technologische kennis en het kapitaal van Google is dit een stille revolutie die taxi-chauffeurs en autofabrikanten raakt.

Wilbert Baan (KLM)