Ik ben geen Jeff Bezos (CEO Amazon) of Werner Vogels (CTO Amazon), maar kan wel van Amazon leren. Van hun ‘Institutional Yes’ bijvoorbeeld. Een cultuur waarbinnen de nee-zeggers hard hun best moeten doen om zaken tegenhouden waar ze niet in geloven. Om af te zijn van de cultuur waarbinnen ieder initiatief wordt doodgeredeneerd of geen kans krijgt. En van de manier waarop door Amazon aan producten wordt gewerkt. Eerst wordt het persbericht geschreven, dan de Q&A, vervolgens de handleiding en als al die elementen die voor de klant belangrijk zijn duidelijk zijn, begint de bouw pas.

Dat zijn elementen waar iedereen van kan leren, of je nu in een groot bedrijf of klein bedrijf werkt. En zo kun je ook naar andere grootmachten als Google en Apple kijken. Of naar Spotify.

Bij Spotify werkt men met zelfsturende teams en met Tribes en Guilds en Chapters. Jurriaan Kramer beschrijft in How To Build Your Own Spotify Model hoe dat werkt en wat we daar met zijn allen aan kunnen hebben. Zijn belangrijkste advies: copieer geen enkel model blind.

In order to enable agility in an organization, we do recommend that you move away from top-down management and focus on empowering capable teams. But to copy a pre-existing model and believe that your problems will also be solved, is short-sighted and naive.

Een meer dan lezenswaardig verhaal. Dit is de basis van Spotify:

> Continuous improvement: At Spotify, part of my work is to look for ways to continuously improve, both personally, and in the wider organisation.

> Iterative development: Spotify believes in short learning cycles, so that we can validate our assumptions as quickly as possible.

> Simplicity: Scaling what we do is key to Spotify’s success. Simplicity should be your guidance during scaling. This is as true for our technical solutions, as for our methods of working and organising the organisation.

> Trust: At Spotify, we trust our people and teams to make informed decisions about the way they work and what they work on.

> Servant leadership: At Spotify, managers are focused on coaching, mentorship, and solving impediments rather than telling people what to do.

En dit is ook mooi, citerend uit het Agile Manifesto:
> Individuals and interactions over processes and tools
> Working software over comprehensive documentation
> Customer collaboration over contract negotiation
> Responding to change over following a plan

Wil je af van een top-down organisatie en de overgang maken naar zelfsturende teams? Dan zijn onderstaande links een goed startpunt!

Erwin Blom

How to Build Your Own “Spotify Model”

Agile à la Spotify