Iedere werkdag ontvangt een Fast Moving Target member exclusief een bericht over een artikel, een video of een tool die volgens ons de moeite waard is. En we leggen uit waarom. Want curatie is alleen waardevol met context. Hierbij een voorbeeld van een Handpicked zoals die maandag 2 november 2015 is verschenen.
De andere kant van ratings
- Eerlijk gezegd heb ik het me nooit zó duidelijk gerealiseerd, maar dankzij het lezen van het artikel ‘The Rating Game’ op The Verge besef ik me beter dan ooit dat ‘ratings’ een van de belangrijkste elementen zijn van de democratisering die internet teweeg heeft gebracht. Natuurlijk, dat iedereen kan publiceren is er één, maar dat iedereen kan waarderen is een ander. We zijn niet meer afhankelijk van recensies en oordelen van media, consumentenbonden en anderen, we oordelen met zijn allen zelf.
- En die recensies helpen enorm. Niemand boekt een reis, niemand koopt een koelkast, niemand gaat uit eten zonder ook een vergelijkingssite of een publiekswaardering er op na te hebben geslagen. Natuurlijk, we hebben geleerd die waarderingen te beoordelen op basis van aantallen, wegfilteren van extremen en meer, maar ze spelen bij iedere aanschaf een rol.
- De kracht van ratings is overduidelijk, maar er zit ook een andere kant aan, zo schrijft Josh Dzieza van The Verge. ‘How Uber and its peers turned us into horribble bosses’, is de ondertitel van The Rating Game. ‘Rating systems have turned customers into unwitting and sometimes unwittingly ruthless middle managers.’ Hij beschrijft hoe dankzij ratings de klant een baas is geworden die op ieder moment en op iedere plek irritant met iedere werkdetail meekijkt. En misschien kan de klant ook beoordeeld worden, maar diens inkomen hangt er niet vanaf. Ratings kunnen waardevol zijn, maar het belang en de impact ervan zijn doorgeschoten, is de strekking van het verhaal.
- Het artikel eindigt met een interessante observatie. Omdat er zoveel belang aan waardering en reputatie wordt gehecht, zou die reputatie eigendom moeten zijn van degene die gewaardeerd wordt. Zou de data van de chauffeur, de huiseigenaar of de klant moeten zijn. Zodat je je reputatie kan meenemen naar andere platforms. En je daar niet opnieuw hoeft te beginnen. Maar omdat platforms ons vast willen houden, zal dat niet snel vrijwillig gebeuren.
Fast Moving Targets is community powered media.
Draag je wat we doen een warm hart toe, word dan FMT Member. Voor 10 euro per maand maak jij dan mede de site en de programma’s mogelijk. Daarnaast proberen we je toegevoegde waarde te bieden. Je krijgt naast de vrij toegankelijke inhoud exclusiviteit, overzicht en privileges terug!
FMT Support
Met jou steun maak je Fast Moving Targets mogelijk. Meer Members betekent o.a. meer gespecialiseerde programma’s die op geen tv-zender te zien zijn! Let’s make this happen!
FMT Handpicked
Iedere werkdag ontvangt een Fast Moving Target Member per nieuwsbrief exclusief een bericht over een artikel, een video of een tool die volgens ons de moeite waard is. En we leggen uit waarom. Want curatie is alleen waardevol met context.
FMT Archived
Alle Handpicked berichten worden speciaal voor FMT Members gebundeld en thematisch gesorteerd zodat ze makkelijk terug te vinden zijn wanneer je inspiratie om wilt zetten in realisatie.
FMT Books
FMT Members krijgen de e-books die FMT uitbrengt gratis!
FMT Goodies
Regelmatig speciaal voor FMT Members vrijkaarten voor evenementen, beta accounts van nieuwe diensten en korting op producten
Word nu FMT Member VOOR 10 EURO
|