Jaap Stronks is mede oprichter van Johnny Wonder, een bureau dat zich bezighoudt met online strategieën en het bedenken van concepten en campagnes. Stronks houdt als online-specialist van het bedrijf de ontwikkelingen op het internetgebied in de gaten.

De video van Stronks hapert in het begin een beetje, maar al snel lopen geluid en beeld en weer synchroon. We werken voor toekomstige FMT Essentials aan een oplossing voor dit euvel.

Hij kiest in deze FMT Essential voor wat Stronks omschrijft als misschien wel de grootste viral ooit: Kony 2012. Hij wil het niet over de inhoudelijke kant van de video hebben, maar over de campagne die er achter zit.

Met zo’n soort campagne wil je publieksaandacht generen voor doelen die de wereld verbeteren, zo legt Stronks uit. “Er is veel kritiek op de Facebookgeneratie dat ze niet meer doen om de wereld te verbeteren dan een muisklik of het veranderen van een avatar. Het is dan ook een grote uitdaging om die betrokkenheid via sociale media meer te laten zijn dan een muisklikje en daar lijkt deze campagne erg goed in te slagen”, zo vervolgt hij. Ze genereren veel aandacht en creëren daarmee laagdrempelige betrokkenheid zo vertelt de campagnewatcher.

Op de vraag welke lessen eruit de Kony 2012 campagne getrokken kunnen worden, antwoordt Stronks: “Het belangrijkste is dat de gepresenteerde doelstelling realistisch en aantrekkelijk moet zijn.” Het publiek moet dan bepaalde acties ondernemen die direct gekoppeld zijn aan het doel zo legt hij uit. “Het doel is dat Kony in 2012 gearresteerd wordt en dat je als organisatie ook laat zien dat je daar klaar voor bent. Dat de handelingen die mensen doen, zoals het verspreiden van een video of politieke druk uitoefenen via sociale media, ook daadwerkelijk impact kan hebben.” Stronks vraagt zich wel af of de politieke druk daadwerkelijk wordt opgevoerd en of Kony wordt opgepakt.

Dé campagne van 2012 is natuurlijk die rond de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Op de vraag welke lessen Obama kan trekken uit de campagne van Kony 2012 antwoordt de oprichter van Johnny Wonder: “De campagne van Kony 2012 lijkt natuurlijk al heel erg op de Amerikaanse presidentscampagne. Die van Kony 2012 maakt goed gebruik van de lessen die de Obama campagne geleerd heeft.” Hij somt op: “Dat kwaliteit telt, een uniforme huisstijl, een basis boodschap en goede video’s die mooi gemaakt zijn.” Hij denkt even na voordat hij antwoordt geeft op wat Kony 2012 nu beter gedaan heeft dan de Obama campagne. “De Kony 2012 was nog mooier, nog beter gemaakt. De Kony video zet wat mij betreft dé nieuwe standaard neer.” Stronks legt uit dat we vooral in Nederland veel van deze campagne en video kunnen leren. Nederlandse organisaties willen graag een een virale video laten maken, maar zo werkt het niet legt hij uit. “Je moet investeren in een online campagne, in een goede video, maar ook in de achterliggende infrastructuur. Dat je een campagne opzet waarbij je publieksaandacht genereert en die omzet in betrokkenheid. Verder moet je momentum opbouwen en verschillende momenten plannen in je campagne wanneer je je boodschap communiceert”, zo legt hij uit. “De enige twee campagnes die dat goed gedaan hebben zijn die van Obama en van Kony en daar kan de rest van de wereld veel van leren”, zo sluit hij af.