Vision is een serie programma’s over de toekomst van televisie, online video, oftewel het nieuwe kijken. In de tweede aflevering van deze door Streamzilla mogelijk gemaakte reeks proberen we in een uur een zender op te zetten. Waar is ruimte? Wat zijn de kosten? Hoe gaan we geld verdienen? In de eerste blogpost bij deze uitzending bekeken we het profiel en de doelgroep, in de tweede aflevering kosten van techniek en inhoud en in de derde aflevering inkomsten en het totaalplaatje.

‘We’ zijn in deze:

Erwin Blom, Fast Moving Targets, in zijn tijd als hoofd van de afdeling nieuwe media van de VPRO verantwoordelijk voor de opzet van 4 digitale tv-kanalen (3VOOR12 (2x), Holland Doc en Geschiedenis.tv)

Stef van der Ziel (Streamzilla) al 18 jaar internationaal actief op het gebied van streaming en hosting van audio en video.

Robert Rutten (Brava NL), werkte eerst voor UPC, adviseerde partijen als Philips en Pathé en is nu bij Brava NL verantwoordelijk voor zes digitale zenders.

Peter Hazenberg (Videobrix), werkte ooit voor Dutchview en is nu zelfstandig specialist op het gebied van digitale video en audio.

“Vergeet de menselijke maat niet”

Robert Rutten: “We moeten de menselijke maat niet vergeten. Natuurlijk je kunt veel automatiseren, maar mensen moeten wel blijven kijken. Je moet een content team hebben. Mensen die op zoek gaan naar de doelgroep en de juiste partners zodat je samen echt een aantrekkelijke zender kunt maken. Als het over geld ga, zeg ik een derde is voor redactie, een derde voor content aankopen en een derde is marketing en techniek.”

Stef van der Ziel: “En marketingbudget kan natuurlijk een inkomstenstroom zijn. Een bedrijf dat zijn communicatiebudget verschuift. Zelf een zender beginnen in plaats van geld aan advertenties uitgeven.”

Robert Rutten: “Als je een zender over wonen begint, zul je en kun je veel met sponsors doen, dan zal doorgiftevergoeding geen inkomstenbron zijn, maar ga je op zoek naar 4 of 5 partijen van Gamma tot bladen die mee willen doen.”

Stef van der Ziel: “Ik krijg vaak partijen over de vloer bij wie het goed met de inhoud zit, maar die de marketing onderschatten. Je marketingbudget is veel belangrijker dan je distributiebudget. Je kunt distribueren wat je wilt, maar zonder kijkers ben je nergens. Mensen moeten op de eerste plaats weten dat je er bent.”

Robert Rutten: “Wij doen dat door aanwezig te zijn op de festivals in het land. Daar waar de doelgroep is. Daar heb je een team voor nodig.”

“Binnen een jaar kun je je doelgroep bereiken”

Robert Rutten: “Binnen een jaar kun je een doelgroep bereiken, maar je hebt drie jaar nodig om het breder in de markt te zetten en alle verdienmodellen te laten lopen. We hebben het nu over doorgifte, advertenties en sponsors, maar ook producten natuurlijk. Van boeken tot dvd’s tot video on demand tot evenementen.

Stef: “Het is lange adem. We zien mensen toch te snel stekkers uit projecten trekken. Zorg voor continuiteit en hou vol. De consument weet je dan te vinden.”

“Sommige zenders zijn met de juiste 200 kijkers een succes”

Robert Rutten: “Als je op een avond tussen de 50.000 en 300.000 kijkers kunt bereiken, dan doe je het in Nederland goed. Kun je het uitsmeren over meerdere landen, dan wordt het al een ander verhaal. Dan kan het in de miljoenen lopen.”

Stef van der Ziel: “Het hangt er helemaal vanaf wat je wilt bereiken. Wil je de massa bereiken of wil je binnen een niche de juiste mensen bereiken. Dat is een ander verhaal. Er zijn bedrijven gespecialiseerd in het uitzenden van jaarcijfers van bedrijven. Als die 200 analysten bereiken die erover schrijven, is het een succes. Dat scheelt 200 hotelkamers, 200 vluchten, 200 keer uit eten nemen. Dat is een totaal ander model.”

“Gezocht: een half miljoen”

Robert Rutten: “We hebben voor een lifestylezender een half miljoen in het eerste jaar nodig. Ik zou vier goeie partners zoeken die dit financieel mogelijk maken. Partijen geven nu veel geld aan reclames uit, ze hoeven maar een deel te verleggen en we kunnen van start.”