In de serie Terugblikken en Vooruitkijken (DOE MEE!) vragen we iedereen mee te doen met een geautomatiseerd audio-interview. Je hoort vragen van Erwin Blom en wordt gevraagd die te beantwoorden. Dankzij Shoudio komt er na zes vragen een gemonteerd gesprek op de site. De vragen gaan over 2011 en 2012, we maken de balans op en kijken naar de toekomst. In deze aflevering Krijn Schuurman. Krijn maakt deel uit van de directie van InterimIC, werkt aan consultancy opdrachten, Daarnaast schrijft hij artikelen en geeft hij presentaties over trends en ontwikkelingen in de online wereld.

In 2011 had Krijn te kampen met “medische perikelen” . Om die reden besloot hij de tweede helft van 2011 alleen maar leuke dingen te doen. Dingen waar je energie van krijgt. Dat is wonderwel gelukt en daar is Krijn trots op.

Filter failure is de term waarmee Krijn 2011 typeert. In zijn visie is er dringend behoefte aan een curator die voor ons relevante informatie uitzoekt. Apps als Flipboard en Zite komen aan die behoefte tegemoet. Daar is Krijn blij mee, maar hij ziet ook een gevaar: “Straks krijg je alleen alleen nog maar voorgeschoteld wat je welgevallig is.” Terwijl je altijd verrast moet blijven worden.

Voor 2012 verwacht Krijn dat er meer sociaal scepticisme ten aanzien van grote sites en netwerken als Facebook en Google zal ontstaan. Mensen geven op dit moment heel veel gegevens en data prijs. De vraag is: waar staan al die gegevens en nog belangrijker: van wie zijn ze? Mogelijk zal er volgend jaar ruimte komen voor een nieuw netwerk waar die vragen veel duidelijker worden beantwoord.

Als Krijn een wens mag uitspreken voor 2012 dan is het dat het internetgedrag aan dezelfde wetten, regels en normen gaat voldoen als die al bestaan in de fysieke wereld. De verschijningsvorm is anders, maar het zijn dezelfde mensen die er actief zijn. Bij een volwassen medium hoort dat je online geen dingen doet die je normaal ook niet zou doen.

Zijn doel voor 2012 is qua werk hetzelfde als dit jaar: het overbrengen van de mooie en nuttige kanten van het internet aan een groter publiek. Of dat nu via presentaties, projecten of de radio is. Daarnaast doet Krijn in 2012 mee aan de Alpe d’HuZes. En roept hij bij deze iedereen op alvast een donatie voor zijn campagne te doen.