Hoe kan Qiy, een dienst waarmee je persoonlijke data kunt beheren, de kip of ei situatie doorbreken? Die vraag legde ABN AMRO voor aan de FMT Workforce, de community van digitale experts van Fast Moving Targets. Het probleem: personen doen alleen mee als voldoende bedrijven en instituten zich aansluiten, bedrijven doen alleen mee als voldoende klanten klanten op Qiy zitten. 10 oplossingsrichtingen volgens FMT Workforce:

1) Zorg voor hoge kwaliteit early adopters. 

Zorg voor mensen of producten waar anderen bij willen horen of mee gezien willen worden. Vraag en antwoord-site Quora verzekerde zich bij aanvang van de voorhoede van de technologiewereld om op gang te komen.  

2) Begin met exclusiviteit. Maak het speciaal dat je mag deelnemen.

Crowdfund-platform Kickstarter liet aanvankelijk alleen maar top-product toe. Was zeer selectief. De kwaliteit de producten had een aanzuigende werking op zowel crowdfundend publiek als op nieuwe te financieren producten. 

3) Zet je gebruikers in voor marketing, promotie en ontwikkeling

Ook online kiosk Blendle speelde aanvankelijk met het idee van exclusiviteit. Ze bouwden een wachtlijst van geïnteresseerden op waarvan ze in de beta-fase mondjesmaat mensen toelieten. Die groep voelde zich bijzonder en wilde dat maar al te graag via social media laten weten. Zo kwam de buzz en de interesse op gang. 

4) Begin met een kleine niche

eBay heeft het kip/ei probleem opgelost door in het begin te focussen op een kleine niche. Het is begonnen met pepermunt-dispensers (PEZ-dispensers) voordat het uitgroeide tot ‘s werelds grootste marktplaats! Facebook richtte zich eerst alleen op studenten.

5) Zoek aansluiting bij platforms die al wel massa hebben

Veel platforms hebben het kip/ei probleem opgelost door mee te liften op het succes van een ander platform. Instagram haakte in op Facebook, AirBnb liet haar gebruikers ook listen op Craigslist en vv, PayPal werd groot als betaaloplossing van eBay en YouTube kreeg tractie omdat gebruikers van (het toen nog grote) MySpace het gebruikten om video’s te laten zien.

6) Laat de dienst persoonlijk waardevol zijn, ook al is er nog geen andere gebruiker.

AirBnb heeft het kip/ei probleem opgelost door functionaliteit te bieden die ook al interessant is om te gebruiken in standalone modus. Qiy zou dus kunnen nadenken over met welke dienst ze gebruikers al heel blij kunnen maken zonder dat daarvoor een netwerkeffect nodig is.

7) Focus niet op data en privacy waar de consument nauwelijks mee bezigs , maar focus op gemak als toegevoegde waarde. 

Het grote publiek is zich nog nauwelijks van data en privacy bewust. Daar is moeilijk winst te halen. Wel is er winst te behalen bij gemak. Waarom moet ik jaarlijks nog meterstanden invullen? Waarom kan ik m’n eigen digitale medische data niet zelf uitwisselen met een doktor? Als je als platform dat soort zaken faciliteert, mini problemen, dan volgt vanzelf per gebruiker uiteindelijk een dataset, die men handig vindt om vast te leggen of op termijn verder te beveiligen.

8) Begin bij de early adopters

Omdat dit nog geen onderwerp is wat het grote publiek bezighoudt, zelf over je data beschikken, moet je focus op de groep voorlopers liggen die dit wel een belangrijk thema vindt. Zij zijn veeleisend, willen meedenken en gaan als het goed is meehelpen bij het opbouwen van de bestaansrecht van een dienst die vervolgens naar een groter publiek kan. 

9) Wees waardevol voor de gebruikers, dan volgen de bedrijven automatisch. Conform ‘Als de vrouwen er zijn, volgen de mannen vanzelf’.

Online dating sites (en vroeger discotheken) lijken op het eerste gezicht een double sided business model te hebben, maar in werkelijkheid zijn de dames de bottleneck. Dames gratis toelaten helpt daarom wel, heren gratis toelaten helpt niet. Focus hier ook op toegevoegde waarde voor de gebruiker.

10) Kies voor een decentrale aanpak

Laat de kip-ei problematiek volledig los. Waarom kiezen voor de gecentraliseerd systeem waarbij Qiy de “eigenaar” is. Waarom niet gebruik maken van een decentraal systeem voor identificatie? Decentralisatie is de toekomst! Zo’n systeem is bijvoorbeeld OneName. Het netwerk is de vertrouwde partij.

Kijk rond en doe mee met FMT Workforce. Betaald worden voor meedenken en meepraten, wat wil je nog meer? Eind deze week (9 mei 2014) wordt de 3500 euro die nu in pot zit verdeeld! En wil je alle input op deze vraag lezen? Download HIER.

FMT Workforce is een initiatief van Fast Moving Targets in samenwerking met Mobbr.

Ook een vraag of opdracht voor de FMT Workforce? Neem contact op met Willem-Jan Draper, willemjandraper@gmail.com

Na de brainstorm of onderzoeksfase behoefte aan een uitgewerkt advies, gedetailleerd overzicht van de mogelijkheden of realisatie van een project? Ook daarvoor is Willem-Jan het aanspreekpunt! willemjandraper@gmail.com

(Foto: Really by Kenny Louie)