Topic: Media (Pagina 2)

The Mind Of The Universe is open source tv

Er wordt door media enorm veel inhoud gemaakt waar relatief weinig mee gebeurt. Wie een mooie documentaire op tv ziet, weet dat maar een fractie van het materiaal een uitzending haalt. Niet omdat het materiaal de moeite van het zien niet waard is, maar omdat het niet in het verhaal past of simpelweg door tijdgebrek.

The Mind Of The Universe is een initiatief van de VPRO en het Instituut voor Beeld en Geluid dat het anders aanpakt.

Combineer de kracht van de professional met de betrokkenheid van de amateur

Veel media hebben het moeilijk, maar de regionale en lokale media hebben het extra moeilijk. Dat kranten verdwijnen is jammer.

En daarom is ieder initiatief dat probeert goede journalistiek van de grond te krijgen mooi. Zoals Wikitribune van Jimmy Wales van Wikipedia. Wales heeft de afgelopen jaren geconstateerd dat burgerjournalistiek maar beperkt van de grond komt. Onder meer door tijdgebrek van de deelnemers. En dus zoekt hij de oplossing in de combinatie van een gecrowdfunde journalist met een community van betrokkenen.

beetje verdrietig

Absoluut waren we naïef toen we begin jaren negentig dachten dat internet de wereld mooier ging maken door transparantie en democratisering. Althans, laat ik voor mezelf spreken. Ik was naïef. Internet heeft me enorm veel gebracht. En is nog steeds prachtig. Communicatie is makkelijker geworden, samenwerken is makkelijker geworden, consumptie is makkelijker geworden, distributie is »

Kan groot ook gezellig zijn?

Tal van mensen zijn de Twitter-cloon Mastadon aan het uitproberen zijn. Het is natuurlijk niet heel waarschijnlijk dat massa’s mensen weer nieuwe netwerken op een nieuw platform gaan opbouwen. Maar misschien is dat ook wel goed. Het is wat tech grootheid Leo Laporte zegt op Mastodon: “I just realized why this is so cool. We’re having conversations, not shouting at each other.”

“De formule voor succes bestaat niet”

Veel mensen met zakelijk succes hebben het over timing. Ik vind dat de factor geluk of toeval te weinig wordt benoemd. Want hoeveel ondernemers zijn er die meerdere opeenvolgende malen echt succesvol waren?
Het is met name daarom interessant om te zien hoe het de Correspondent zal vergaan bij zijn internationale activiteiten. De Engelstalige The Correspondent zal na een eerste onderzoek vanuit Amerika gaan worden uitgerold. Want ook van De Correspondent kun je precies beschrijven waarom het in deze politieke en media tijd een succes is geworden. Maar kun je die Nederlandse formule naar de Verenigde Staten verplaatsen?

Is er dan echt niks meer echt?

Adobe maakt het mogelijk om elementen van twee foto’s in een derde te combineren met meeneming van kleur en licht. Het is dus geen simpele collage. Het is een levensechte samensmelting.

Stephan Okhuijsen (Datagraver): “Droge feiten geven houvast”

Data zijn hot. Ze komen in het digitale tijdperk meer en meer beschikbaar. Maar data goed analyseren is een vak op zich. Stephan Ockhijsen is data expert. Begonnen in de it heeft zijn nieuwsgierigheid hem richting data analyse gedreven. In Top Names vertelt hij over zijn bedrijf Datagraver, betrouwbare en onbetrouwbare data en de kleur van auto’s op de weg.

Anchor innoveert radio

Aandacht voor Anchor. Het is altijd afwachten wat er blijft hangen van een nieuwe tool, maar dit voegt Anchor aan het radiospectrum toe, ze noemen zichzelf Radio 2.0.

Is live TV echt zo dood? YouTube en Vice denken van niet!

Er zijn mensen die tv al hebben doodverklaard. Dat het kijken naar de tv-zenders zoals we die al lang kennen daalt, staat als een paal boven water. Dat laten alle cijfers zien. Maar is het daarmee een sterfhuis?

Jeroen Verkroost (Adoptiq): “Wij helpen adverteerders in print hun doelgroep te bereiken.”

De achterpagina van de Telegraaf blijft een favoriete plek voor veel adverteerders. De grootste krant van Nederland betekent veel bereik. Maar het is de vraag of je de gewenste doelgroep niet beter en goedkoper kunt bereiken. Adoptiq helpt daarbij. COO Jeroen Verkroost vertelt in Top Names overadvertenties, doelgroepen en de klik daartussen.

Gonnie Spijkstra (Story First): “Fuck bereik. Het gaat om impact”

In de jacht op de lezer lijkt de inzet van clickbait een mooi wapen. Maar op de lange termijn wordt niemand daar beter van, meent Gonnie Spijkstra. Zij pleit voor een herwaardering van serieuze goede inhoud. Want het gaat niet om bereik, maar om wat je ermee bereikt. In Top Names vertelt Spijkstra over social media, impact en het belang van journalistiek.

Interactieve verhalen? Ik zie het nog steeds niet …

Iedere werkdag publiceert Fast Moving Targets een bericht over een artikel, een video of een tool die volgens ons de moeite waard is. En we leggen uit waarom. Want curatie is alleen waardevol met context.

Meer zielen is meer vreugd, dus – als je Handpicked de moeite waard vindt – deel deze nieuwsbrief met je vrienden en collega’s.

In deze Fast Moving Targets Handpicked: Dat iets al geprobeerd is en mislukt is, zegt natuurlijk niet dat het in een andere variant niet toch kan gaan lukken. Maar als ik terugkijk naar 23 internet en 23 jaar digitale verhalen, heb ik nog geen andere dan gewoon ouderwetse lineaire verhalen zien doorbreken.