Topic: Kunst en cultuur (Pagina 3)

Caspar Sonnen (IDFA): “De mooiste kunstwerken hebben een link met de werkelijkheid”

Het IDFA biedt naast lineaire documentaires ook ruimte voor het experiment. Dat gebeurt onder de vlag van DocLab. Caspar Sonnen, hoofd nieuwe media IDFA, vertelt in Top Names over nieuwe media, geschiedschrijving en geslaagde experimenten.

Coen van der Poll (Peppered): “Met goede marketing automation, verkoopt een theater meer kaartjes”

Een evenement goed onder de aandacht brengen kost veel tijd en moeite. Peppered maakt het theaters, filmzalen en musea een beetje makkelijker. CEO Coen van der Poll vertelt in Top Names over het verder helpen van de sector, het nemen van risico’s en uitbreiding in het buitenland.

Sabine van der Plas (Sweek): “Wat YouTube is voor video’s zijn wij voor verhalen en fictie”

Jongeren lezen niet wordt wel gezegd, maar Sweek.com bewijst het tegendeel. Door lezen sociaal te maken en lezers een stem te geven vonden in nog geen jaar tijd al 130.000 lezers het platform interessant genoeg om regelmatig te bezoeken. Co-founder Sabine van der Plas vertelt in Top Names onder andere over sociaal lezen, mobile first en de toekomstplannen.

Tanja Koning (Future Flux Festival): “We onderzoeken hoe nieuwe technologie ons leven verandert”

Weer een nieuw technologie festival. Maar als we Tanja Koning mogen geloven wordt het Future Flux Festival anders dan wat er al is. Hier staan makers centraal. Koning vertelt in Top Names over de Rotterdamse haven, burgers en technologie en het belang van de creatieve industrie.

Dadara: “Solipmission onderzoekt de grenzen tussen realiteit en virtual reality”

Kunst is soms een spiegel. Dat geldt zeker voor de Solipmission. Een grote zwarte doos die tijdens Burning Man moet verrijzen en waarin de werkelijkheid door 4 van hun omgeving afgesneden kunstenaars weergegeven zal worden. Kunstenaar Dadara vertelt in Top Names over de missie, realiteit versus virtual reality en de filter bubble.

fascinerend en fantastisch, Reddit Place

Een wit stuk scherm waar iedere gebruiker een pixel in een van de 16 kleuren mocht intekenen. Na 72 uur was er door samenwerking, tegenwerking, vernietiging en wederopbouw een bijzonder kunstwerk ontstaan.
Echt even kijken, doen!

Is er dan echt niks meer echt?

Adobe maakt het mogelijk om elementen van twee foto’s in een derde te combineren met meeneming van kleur en licht. Het is dus geen simpele collage. Het is een levensechte samensmelting.

Eline Leijten (Plugify): “Bij ons boek je een band in een handomdraai”

Een bruiloft, een personeelsfeest of de opening van een winkel. Allemaal gelegenheden waarbij muziek bijdraagt aan de feestvreugde. Muziek die je sinds dit jaar kunt boeken via de site Plugify. Een platform met een gevarieerd aanbod wat slechts 12% boekingskosten rekent. Founder en CEO Eline Leijten vertelt in Top Names wat haar drijft en wat de plannen en ambities zijn.

Bas de Haas (Chordify): “Ook voor muziekplatforms geldt: the winner takes it all”

Het Groningse Chordify helpt muziekliefhebbers wereldwijd de akkoorden van hun favoriete liedjes te achterhalen. Dankzij de inzet van kunstmatige intelligentie gaat dat inmiddels beter dan ooit. Nu is dan ook de tijd aangebroken om snel te groeien. Een crowdfunding campagne en een investeerder moeten daarbij helpen. CEO Bas de Haas vertelt in Top Names over techniek concurrentie en overleven.

Jaap Visser (ESL Benelux): “eSports moet een olympische sport worden”

We denkt dat gamen iets is wat puber jongens in eenzaamheid op hun slaapkamer doen zit er naast. Inmiddels is gamen een serieuze sport aan het worden. Met evenementen die duizenden mensen trekken, miljoenen toeschouwers online en enorme prijzen potten. Managing director van ESL Benelux Jaap Visser vertelt in Top Names over de professionalisering van het gamen.

Arne Hendriks (Age of Wonderland): “Ontwerpen gaat over het vormgeven van de maatschappij”

De Dutch Design Week, die op 20 oktober van start gaat, biedt meer dan alleen mooi vorm gegeven spullen. Er zijn ook programma onderdelen, zoals Age of Wonderland, die de kracht van design in sociale context laten zien. Kunstenaar Arne Hendriks vertelt in Top Names over de niet Westerse blik, big data en krimpende mensen.

Jip Samhoud (The VR Cinema): “Virtual Reality (VR) raakt je meer”

Virtual reality wordt volwassen. De techniek is niet langer alleen interessant voor geeks, maar eet langzaam maar zeker een weg naar het grote publiek te vinden. Zowel qua zakelijke toepassingen als entertainment. Ondernemer Jim Samhoud is op beide terreinen actief. In Top Names vertelt hij over The VR Cinema, de beperkingen en uitdagingen van VR en zijn ambities.