Topic: Onderwijs

Adriaan Rijkens (Warp Industries): “VR is ideaal voor trainingsdoeleinden”

VR camera’s worden steeds beter en goedkoper. Hetzelfde geldt voor de brillen. Daarmee komt een definitieve doorbraak van Virtual Reality dichterbij. Adriaan Rijkens, CTO bij Warp Industries, vertelt in Top Names over het gebruik van VR bij trainingsvideo’s, de adoptatie van nieuwe techniek en de toekomstplannen van zijn bedrijf.

Jos Maassen (MOOCFactory): “Leren door kennis delen”

Onderwijs vindt vandaag de dag lang niet altijd meer in een klaslokaal plaats. Online leren is een trend. MOOCFactory voegt daar een sociaal element aan toen. Eigenaar Jos Maassen vertelt in Top Names over social learniong, het voordeel van klein blijven en de ambities.

Anouk Binkhuysen (Faqta): “Wij werken aan het onderwijs van de toekomst”

Kinderen groeien op met beeldschermen, maar in het onderwijs wordt daar nog weinig gebruik van gemaakt. Faqta wil daar verandering in brengen. CEO Anouk Binkhuysen vertelt in Top Names over het onderwijs van de toekomst, de zoektocht naar een investeerder en de remmende kracht van de grote uitgevers.

Lior Bornshtain (Otly): “Wij willen kinderen laten ervaren hoe het is om met geld om te gaan”

Omgaan met geld moet je leren. Het liefst al op een jonge leeftijd. Maar waar kinderen vroeger zakgeld kregen is vandaag de dag de app Otly een goede tool. CEO Lior Bornshtain vertelt in Top Names over het gemak van virtueel geld, de ervaringen met Rockstart en de ambities.

Maurice de Hond (Peil.nl): “Het huidige politieke systeem is niet houdbaar in de 21ste eeuw”

Eén keer in de vier jaar stemmen is niet meer van deze tijd. Burgers zijn veel beter geïnformeerd en hoger opgeleid dan in de tijd dat het systeem werd bedacht. Tijd dus voor een nieuwe politieke orde. Maurice de Hond praat in Top Names over het failliet van het systeem, de macht naar de burgers en de weg daar naartoe.

Programmeren wordt overgewaardeerd!

Laten we programmeren niet heilig verklaren. De oproep bijvoorbeeld dat ieder kind moet leren programmeren, vind ik onzin. In die zin dat ik persoonlijk muziek of tekenen of schrijven even belangrijk vind. Ik vind het belangrijk dat kinderen zelfstandig leren denken, kritisch leren kijken, creatief kunnen zijn, onafhankelijk in het leven leren staan. Dat zijn wat mij betreft eigenschappen waar je de toekomst mee in kunt, ook als je ervoor kiest om programmeur te worden.

Ruben Timmerman (Springest): “We hebben Sanoma weer uitgekocht”

Tweeënhalf jaar geleden ontving leer platform Springest een investering van Sanoma. Inmiddels wordt Sanoma weer uitgekocht en is Springest hard op weg om heel groot te worden in Duitsland. Founder Ruben Timmerman vertelt in Top Names over leren, holacracy, hobbels op de weg en de buitenlandse ambities.

Bart Brouwers: “De journalistiek moet zich laten bevruchten door andere vakgebieden”

Bart Brouwers is ruim een jaar in dienst als professor aan de Rijksuniversiteit van Groningen. Zijn missie: vernieuwing van de journalistiek. Nu de traditionele media het steeds moeilijker krijgen door een haperend verdienmodel is het tijd om buiten de grenzen van het vak te kijken. In Top names vertelt Brouwers over zijn missie.

Maarten Steinbuch (TU Eindhoven): “Binnen één generatie niet meer zelf mogen rijden, het is denkbaar”

De wetenschap is hard bezig de meest innovatieve dingen te ontwikkelen op het gebied van beweging. Van heel klein precisiewerk in de medische wetenschap tot grote stappen op het gebied van zelf rijdende auto’s. Professor dr. ir. Maarten Steinbuch is een vooraanstaand wetenschapper op deze terreinen. In Top Names vertelt hij over zijn werk.

Top Names Nerderlands Special: Bill Ferster van het Visualeyes Project

Van 15 tot en met 21 augustus vond de eerste editie van Nerderlands plaats in Amsterdam: een festival voor de internationale tech scene. Top Names was erbij en sprak met een aantal van de sprekers. In deze aflevering Bil Ferster van Visualeyes.

Marnix Broer (StuDocu): “Elke student wil sneller en makkelijker studeren, wij helpen daarbij”

Iedereen kent het principe: één iemand maakt een samenvatting en de hele klas heeft er lol van. Dat gebeurde vroeger en ook vandaag de dag . Verschil is: door techniek kunnen die samenvattingen veel makkelijker verspreid worden. StuDocu speelt hier op in. In Nederland, maar ook steeds vaker internationaal. Co-founder Marnix Broer vertelt in Top Names over zijn bedrijf.

Nick van Breda (Campus Party): “In 6 jaar wil ik 1 miljoen mensen helpen leren ondernemen”

Aan festivals en evenementen in de tech wereld geen gebrek, toch is er altijd ruimte voor een nieuw initiatief. Het internationale fenomeen Campus Party komt naar Nederland. Organisator Nick van Breda vertelt in Top Names over wat Campus Party te bieden heeft, zijn eigen passie onderwijs vernieuwing en het voordeel van een achtergrond in de horeca.